Opera på Dalhalla
En varm rekommendation till en magisk upplevelse:
Se en operaföreställning på Dalhalla i Rättvik! Det gamla kalkbrottet har utnämnts till världens fjärde bästa utomhusscen för opera, tack vare den superba akustiken. Resa dit med charterbuss från Stockholm kostar 390 t o r. Biljetter till föreställningarna varierar från 260-570. En klar fördel med charterbuss är att du då slipper den rätt långa promenaden från parkeringsplatsen. Det finns en rad andra researrangemang för olika intressegrupper med hotell och bl a golf som tillval.
I går kväll när jag var där, var det ett gästspel från Lettlands Nationalopera med Verdis 'Aida'. Man har också musikaler och populärkonserter på programmet och går mycket medvetet in för publikdragande, lättillgängliga evenemang för att försäkra sig om fullsatt hus och under den korta sommarsäsongen. Jag var där tillsammans med två kanadensare och en britt, som blev mycket imponerade. Och jag kände mig som alltid särskilt stolt när jag får visa upp något alldeles speciellt för utländska vänner.
Kom dock ihåg att medföra regnjacka, varma kläder och en skön kudde att sitta på! Igår kväll var det extremt varmt i Rättvik, men man sitter i ett hål i marken och allteftersom natten faller sjunker temperaturen drastiskt. Jag tog på mig en tröja per timme och avslutade med att svepa en pläd omkring mig.
Det låter jättemysigt. Får man ha picknick med sig?

Åh, vad trevligt! Har tänkt åka länge, men kommer liksom inte iväg…

Javisst - det finns små serveringar i entrén, men visst kan man sitta och äta under föreställningen om man så vill.

Altavista - vilka fina bilder du har.
Jag tänker göra det här till en årlig utflykt, så förtjust blev jag.

tack Christina!
Tyvärr, det ligger ganska långt för mig, men om inte årligen men kanske vartannat år?
Tosca. Det var heeeelt underbart!