Resor iFokus

Resor

Etikett8-utrustning-prylar
Läst 2068 ggr
ArleMonster
0

Bagage förlust!

Tjena..
Det är nu snart 3 månader sedan vi kom hem ifrån Thailand, på resan hem, troligen i London försvann ett av våra bagage, för det var inte med när vi kom till Kastrup (Danmark).

Vi meddelade att en väska var försvunnen och fick fylla i en massa papper m.m. Sen efter det har vi inte hört något mer, vi har mejlat, ringt och försökt på alla sätt.

Försäkringsbolaget säger att det är flygbolagen som är ansvariga, och när vi ringer till flygbolaget så säger de att det får vi ta med vårt försäkringsbolag. Sen om man ska få ut något på försäkringen så måste man ju ha kvitto på allt, vi har inte något kvitto på någonting eftersom allt är köpt nere i Thailand, tom väskan. Det är ju inte pengar man vill ha, vi vill ha tillbaka vår väska.

Har någon tips eller ideér på hur vi ska göra eller gå till väga?

Tack så länge..

Oskar
0

Oj…trist!

Kanske kan man anmäla det till allmänna reklamationsnämden?

Och jag undrar om man verkligen behöver kvitton…tror det räcker om man har ett vittne…eller ännu bättre om man betalat med kreditkort och kan visa ett kontoutdrag.

Oskar

Laca
0

Jag blev av med mitt bagage i Madrid för 2 år sen. Det var borta i 17 dagar innan jag till slut fick det. Vi ringde varje dag och frågade och fick ilika konstiga förklaringar. Men en sak, som de inte sa, var att det varit strejk bland de som lastar bagaget. Det är konstigt när det gäller flygresor  -  man får aldrig reda på sanningen, varför det är förseningar och i det här fallet att det varit strejk. Genom bekanta fick vi veta att de strejkat. EU har en bestämmelse (eller vad det kan heta) att flygbolagen ska betala försvunnet bagage. Kvittot är bagage-taggen, som klistrades fast på din biljett. Du får leta efter EU:s bestämmelse på nätet! Om jag hittar det ska jag återkomma. Jag fick 900 kr av Iberia (det spanska flygbolaget).

Laca
0

På Luftfartsverkets hemsida kan man knappa sig fram till ersättning för  förstört eller förlorat bagage. Men det som står där gäller för flygbolag inom EU… När vi fick en incheckad gitarr förstörd (vi tvingades checka in den fast vi inte ville!) fick vi så småningom ersättning både från flygbolaget och vår hemförsäkring (det var inte meningen, men när vi inte fått något från flygbolaget på en månad försökte vi med hemförsäkringen och det slutade med att vi fick från båda - hoppas de inte läser det här!)