Sevärda sevärdheter
Hopplöst ointresserad av historia och otålig som jag är har jag svårt att bli hänförd av hypade turistfällor. Och sällan, mycket sällan, har jag blivit så imponerad av en sevärdhet som av Schloss Neuschwanstein.
En misstänkt galen kung byggde tre slott på den plats han tyckte var den vackraste han sett. Schloss Neuscheinstein är ett av dem, och kanske det allra vackraste.
För egentligen mår jag oftast mer illa av gamla storhetsvansinniga kungar som inrett med guld så att man knappt kan andas. Men det här är annorlunda. Ett rum är byggt som en grotta, ett annat som en trädgård. Rummen är små och mysiga, med nymodigheter som rinnande vatten och telefon installerat.
Det är som att gå omkring i hans fantasivärld, men med lite fler japanska turister än han förmodligen hade önskat.
Tänk att vakna på morgonen, öppna fönstrena, sträcka på sig, andas in alpluften, se ut över bergen och fundera över vilken färg den ska bli på överkastet!
Här man man läsa mer http://www.neuschwanstein.de
Har du fler tips på verkligt sevärda sevärdheter?

Åh Neuschwanstein är ett av mina favoritslott, visst är det alldeles magiskt?! Och så fick man sig en rejäl promenad upp dit… *pust*:)
Ett annat favoritslott (jag är väääldigt intresserad av slott alltså, man måste dock inte gå in i dem alla, det räcker med att insupa atmosfär och trädgård ibland) är Castle Howard, Yorkshire. Pampigt, vackert och fantastiskt på många sätt och vis. Flera filmer och TV-serier har spelats in där, bl a en av de bästa som någonsin gjorts "Brideshead revisited".

#0 Oj, vilket törnrosa slott! Läckert!
Av de klassiska sevärdheter jag besökt så överträffade dessa mina (höga) förväntningar:
- Iguacu-fallen i Brasilien.
- Kinesiska muren
- Sockertoppen i Rio.
Finns ju mängder av sevärdheter som man blivit besviken på. Tex så tycker jag Kristusstatyn i Rio är totalt överskattat. Eller det där kända konstmuseet (som jag inte ens kommer ihåg namnet på) i Mexico City.
mvh
Oskar

Jo, jag vet. Konstmuseet i i Mexico city är inte så kul. Konstmuseer tycker jag sällan är kul. Men det har såklart med intresse att göra.
#0 Kan man bo där?
Själv är jag väldigt förtjust i skotska borgar och slott. Både de som är bevarade, de som är restaurerade och de som bara är ruiner. Besökte två stycken som jag tyckte var fascinerande när vi var i Skottland, jag och några vänner. Urquhart Castle vid Loch Ness strand och Eilean Donan Castle i västra delarna.
#5 Något man kunde bo i?
#6 - Inte av de jag besökte, men man kunde hyra hela Eilean Donan för bröllop t.ex. :-)

Castle-buff som jag är instämmer jag helt med Eilean Donan - och så är förstås en av mina katter döpta efter det också:) I sommar blir det äntligen en sväng förbi där igen, härligt!