Mongoliet
Mongoliet har alltid fascinerat mig. Det är möjligen ingen som varit där och kan berätta lite?!?!

Jag var där för ett par år sedan i samband med en resa till Kina. Vi tog tåget från Peking till Ulaan Baatar, har för mig att det tog ca ett dygn. Ulaan Baatar är kanske inte den mest spännande huvudstad man kan tänka sig…den känns som en sliten öststatsstad och man märker att ryssarna har haft mycket inflytande. Men visst kan man spendera ett par dagar i staden. Finns tex ett fint tempel och ett ryskt varuhus man kan besöka.
Men annars är väl Mongoliet mest känt för den fina naturen. Vi bodde i huvudstaden två dagar och resterande tiden, ca 5 dagar, var vi ute på safari i Gobiöknen. Vi hade bokat jeep med en engelsktalande guide och en förare. Och det var väl investerade pengar! Att köra själv hade varit otroligt svårt då det ofta knappt finns några vägar. Och utan guide hade vi inte hittat till alla de intressanta ställen som vi besökte.
Att leva i Mongoliet var mycket billigt. Att hyra jeep med förare och guide är klart överkommligt om man är ett par stycken som delar.
Du kan testa att söka här på iFokus efter Mongoliet. Tror att det finns lite äldre trådar där Mongoliet nämns. Och fråga om det är något mer du vill veta.
mvh
Oskar

Intressant!! Riktigt coola bilder. Folkvagnsbussen var underbar! Hur var det med visum, behövs det?

Jepp, det behövs visum. Fixas hemma i Sverige.
Oskar

#5 Jag har också varit där (kan det ha varit samtidigt som oskar kanske?) och rekomenderar det starkt! Jag har aldrig sett riktiga vildhästar, ätit kamel-ost eller sovit i en sovsäck nedkissad med bebis-getkiss förut.
Jag tror att man fixar visum genom att skicka pass och sånt till Göteborg (om man inte bor där). Åååk!