Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2274 ggr
AktieTrader
2005-09-30 14:21
0

Tossa De Mar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tossa De Mar

Jag och familjen var på semester i Tossa De Mar. Det är en mindre ort som ligger 8 mil norr om Barcelona. Det ligger vid havet och är omgivet av berg. Tossa är inte alls så ”turistigt” med stora hotellkomplex nära stranden. Det beror nog på att när turismen satte igång så var bergsvägarna för svåra och dåliga för turistbussarna och nu finns det hårdare regler om hur man får bygga.

Vi hyrde en lägenhet av en svensk privatperson som bor i Barcelona. Han hämtade oss vid flygplatsen och körde oss till lägenheten, han skulle ju ändå dit och visa oss och ge oss nycklar. Det var verkligen skönt att slippa krångla oss dit själva. Priset för lägenheten var överkommligt 500€. Och fem flygbiljetter gick på 6600kr. Så det blev en rätt billig resa.
Enligt honom så är September en perfekt månad att semestra vid Costa Brava (som norra ostkusten heter i Spanien). Det är inte stekhett och de flesta turister har åkt hem. Vi hade dryga 25 grader var dag och någon dag runt 30.

Det ligger en gammal borg och stadsmur som var intressant att titta på. Den var fint upplyst på kvällen. Den gamla delen av staden med låga hus och ett virrvarr av gator var trevlig att gå i. Det fanns mängder av små restauranger överallt i den stadsdelen.

AktieTrader
2005-09-30 14:23
0

Borgen på en kvällsbild.

AktieTrader
2005-09-30 14:43
0

En dag åkte vi in till Barcelona med buss. Jag tyckte det var lite dyrt med 85 euro för turen för 2 vuxna och 3 barn.

Vi tittade först på Sagrada Familia som är en kyrka som är ett pågående bygge sedan 1892. Det är faktist så att de renoverar gamla delar samtidigt som de bygger nya. Bilden visar den nuvarande ingången men den är menad som en sidoingång sedan. De fyra tornen ser lite ihoptryckta på bilden. De är 75m höga och det finns fyra likadana till på andra sidan. Men de är de små tornen. Det byggs ett torn i mitten nu som skall bli 150m högt.

Niklas
2005-10-03 00:16
0

Visst är det fantastiskt?

Jag gillar bilden i #1 väldigt mycket.

Hann ni besöka Torres vingård? Eller det kanske inte är något ställe man besöker med barn. Jag släpade hem en låda vin därifrån och såg sedan att den var billigare på Systembolaget. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
2005-10-03 13:49
0

Ja, bilden i #1 är verkligen en höjdare. Jag hade inte kunnat vara där utan att hoppa ner i det inbjudande vattnet… :)

// staffan

AktieTrader
2005-10-03 14:31
0

Nä vi var inte på någon vingård, men det hade varit intressant. Det hade nog ungarna tyckt med.

Niklas, har du varit i Tossa med?

Staffan, det hade blåst ordentligt dagen innan så det var stora vågor. Men de är utjämnade av den långa slutartiden.

Staffan
2005-10-03 17:50
0

#5 (aktietrader)

Jag anade det med tanke på strandlinjen men kommer ändå välja att spara den i minnet utan vågor… :)

// staffan

Niklas
2005-10-03 22:32
0

#5: Nej, vi bodde mitt i Barcelona.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning