Nordkaukasien
Efter att ha gjort flera resor till Armenien, Georgien och Azerbajdzjan skulle jag också vilja besöka Nordkaukasien (Dagestan, Tjetjenien, Nordossetien mm).
Råkar det här finnas någon som har besökt detta område?

Inte varit i något av de länderna. Gissar att det för många är en vit fläck på kartan. Jag vet i allafall inte så mycket om Armenien, Georgien och länderna i det området.
Lägg gärna in lite bilder från dina resor dit!
mvh
Oskar

Nej tyvärr inte. Var på väg för några år sedan till Georgien och Azerbaijan. Kom dock inte längre än till inköp av en Lonely Planet. Vore väldigt spännande att höra om dina resor i regionen. Har du rest på egen hand eller arrangerat? Hur är det med kollektivtrafiken i tex. Azerbaijan? Läste att det kan vara lite svårt med transporten om man vill till lite mer avlägsna platser, stämmer det? Berätta gärna.
Av de kaukasiska länderna är det i första hand Georgien, där jag en tid hade en fästmö, som jag har besökt, men jag har också varit i Azerbajdzjan och Armenien. Länderna är både lika och olika.
Jag har skrivit resedagböcker och har också en del bilder i dem. Jag svarar gärna på frågor, men titta gärna i resedagböckerna först.
Transporter har för mig inte varit något direkt problem, men det är klart att jag förmodligen inte skulle ha sett vissa platser utan min fästmö. Georgiens vilja att tillhöra Europa syns bland annat på att alla nya skyltar har ortnamn med georgiska och latinska bokstäver, medan de kyrilliska är på väg bort. I Armenien bör man däremot kunna läsa det kyrilliska alfabetet, om man inte behärskar det armeniska. Azerbajdzjan använder det latinska alfabetet, så där är det inga svårigheter.
Tågen är inte roliga att åka med, men det är en erfarenhet att åka sovtåg i regionen. Jag har åkt såväl från Jerevan till Tbilisi som från Baku till Tbilisi. Vagnarna är dåligt underhållna. I Azerbajdzjan har jag också åkt regionaltåg, och det kan jag rekommendera. Jag uthärdar gärna en träbänk i någon timme, när det är nästan gratis att åka. Bästa sättet att färdas är ofta med marshrutka, men man bör inte ha för mycket bagage.

Mycket spännande läsning och vad duktig du är på att skriva. Tack för detta.

Instämmer med föregående talare! Kul att läsa!