Ressugen!
Jag har blivit så otroligt ressugen! Jag har många högtflygande drömmar om Japan och Sydamerika, men det som hindrar mig är att jag känner mig osäker eftersom jag inte rest så mycket, speciellt inte utan mina försäldrar (har nästan bara åkt på charter vilket är hemskt tråkigt). Men nu är jag vuxen och vill utforska världen lite själv :) Jag har främst blivit sugen på backpacking eller tåg/båtluff.
Jag skulle gärna vilja ha tips från er erfarna resande om saker att se och göra, sätt att resa på, bra tips, vad man bör alt. INTE bör ha i packningen o.s.v
Tack på förhand/ Linn

Det viktigaste är att du innan du reser funderar på vad det är du vill ha ut av resan…
Vill du hänga på hostel och dricka öl med andra backpackers? Eller vill du ut och tälta i djungeln? Eller är det konstgallerier i New York som gäller?
När du klurat ut det så kan du fundera på om du vill se lite av många olika länder eller vill du koncentrera dig på ett eller ett par?
mvh
Oskar
Äventyr på lagom nivå tänker jag mig. Inte sova på parkbänkar kanske… Men defenitivt se olika länder. Inte nödvändigtvis "sevärdheter". Jag vill mest uppleva länderna som de är.
Har blivit lite mer sugen på tågluff. Och tanken att inte planera resvägen så noga har tilltalat mig. Man bara åker liksom och ser var man hamnar, kanske hänger på några andra eller hör talas om något trevligt ställe på vägen.
Vad har för packningstips då det gäller en tågluff?

Har själv inte tågluffat men rest på en mängd andra sätt. Ett stående tips är ju att splitta upp pengarna på olika ställen i packningen samt ta kopior på pass och andra värdehandlingar. Och om möjligt se till att få plats med packningen i en liten ryggsäck, 25 kg packning är inte kul att släpa runt på. Köper du skrymmande saker på resan så skicka hem dem med post. Och om ekonomin tillåter så lämna in smutsiga kläder på tvätt.
mvh
Oskar
Det där med pengarna hade jag läst sedan innan, men inte det där om att posta hem grejer. Det var riktigt smart!
Hur gör man om ekonomin inte tillåter att man lämnar in kläderna på tvätt? Kan man tvätta på vandrarhemmen?

#4 Ofta finns tvättmöjligheter på hostel och vandrarhem. Och det där med att lämna in kläder behöver inte bli så dyrt, allt beroende på vilket land du är i.

Hej hej! Ja, ta inte med dig för mycket!! Man kan alltid tvätta lite kläder i ett handfat någonstans om det krisar (Y3 är bra att ha med). Och det allra mesta kan man köpa efter hand.
Jag brukar klä mig i lager på lager med ganska tunna kläder. Då kan man använda samma kläder till alla temperaturer, bara fler på samma gång.
Praktiskt att packa allt i olika plastpåsar tycker jag. Då hittar man lättare och så minimeras risken att det blir blött om det regnar.
Visst, tågluff är nog bäst om man inte planerar för mycket. Och det är bra om man kan ändra sina planer snabbt. Men var rädd om dig också… Och res inte ensam.
när jag tågluffade så reste jag med min bästis som hade samma storlek som jag på alla kläder och skor så då kunde man bytlåna och mixa varandras kläder. så mitt tips: skaffa en kompis i din storlek!