Det här med USA
hej, är ny är på resesajten! kul att kunna samla info om allas drömmar och erfarenheter på ett ställe.
Så här ligger det till, jag har forumsökt lite men har inte hittat något. jag och pojkvännen vill så gärna flytta till USA. Jag är utbildad makeupartist och min pojkvän, johannes blir produktionsingengör inom media om 1 1/2 år. vi hade velat flytta till new york 2010.
på internet hittar jag mest olika berätttelser som säger helt olika grejer.
finns här någon på detta forum som kanske bor eller har bott i USA. vi skulle ju helt vilja ha en checklista. hmm ja var börjar man?? Vi vet att det inte blir lätt men vi har inga problem med att kämpa 
vi är inte intresserade av att studera i usa och vi är inte heller intresserade av att arbeta som aupair eller liknande.
Tack för mig / en ny stammis :)

ta gärna bort denna tråd.
pojkvännen fick jobberbjudande av en släkting i toronto.Släktingen ska starta företag i början av nästa år
så det bär av till kanada 2009 istället
hur blire det för dig da?

ja flyttar med såklart. det ska bli så kul. men det blir istället på hans utbildning vi åker dit. han blir ingengör och dom får lättare visum. jag utbildar mig till make up artist så för hoppningsvis hittar jag något inom det.

Lycka till!
Jag vet inte direkt hur det är med Canada, antar att de är lätare med visum etc än USA
Vi har nu L2 visa som räcker i 3 år men efter tre månader ska hans advokaer på företaget han arbetar på försöka få permanent visum.
Tänk på att allt är lite moment 22 ingen kredit, ingen historik och allt är annorlunda.
Köp så mkt böcker etc du kan innan.
Lycka till!

ooh va kul =)Lycka till med allt :)
usa är ju en plats högt uppe på min lista som jag vill besöka.
Har en kompis som pluggat i USa och som sedan jobbade där i 8 år. Sen träffade hon en kille från Canada och bor nu utanför Toronto. Innan hon fick sitt medborgarskap vet jag att de åkte över gränsen till USA(det är inte så långt) för att förlänga hennes visum flera gånger. Det var så hon fick göra. Men så fick hon kanadensiskt medborgarskap tillslut för det blev för jobbigt tyckte hon och nu är hon gift(med en advokat , så han har ju skött om det där med ansökningar mm…)
Har du några frågor kan jag ju vidarebefordra till henne…
Lycka till!
Fast nu kom jag på att varför hon åkte över gränsen till USA var ju för att hon hade arbetsvisum i USA…. du får ju åka till Sverige…hmm
Men så länge din kille pluggar/jobbar får du väl stanna men jag tror inte du får jobba.
#1 Kanada låter kanon. Jag har inte hört någon som har annat än gott att säga. Trevliga människor, hög levnadsstandard, fin natur. Relativt likt Sverige. Du kommer säkert att trivas.

Läste just att någon sa att Kanade tagit det bästa från USA och Sverige…och det låter ju inte så illa.

Ja jag ser fram emot canada som tusan. håller på att plugga lite quebec-franska nu hehe. även om vi ska vi i toronto där det bara är engelska som gäller så är det ganska bra att kunna franskan.
Som det ser ut nu så blir det i november nästa år som vi åker.