Svensk invasion.
I nästan en vecka har jag haft sällskap av några politiker från Åmål, som driver en del skolprojekt m.m. här i Mbale. Dom har åkt runt och besökt olika lokala projekt, men åker hem i dag. Jag kan vidimera att dom verkligen jobbat långa dar. I kväll kommer det 2 lärare 5 elever också från Åmål och stannar ca 1 vecka. Holger som är projektledare tillbringar största delen av sin tid här nere. Förutom skolor bygger man även annat såsom bevattningsanläggningar och nu ska man installera en pump som drivs med solenergi.
2 lärare från Aspudden i Sthlm är också här, men bor på ett annat hotell. Dom väntar på 7 elever från Aspudden som också kommer idag. Dom eleverna (12-15 år) ska bo halva tiden ute i byarna och resten här i Mbale.
Ett äldre par från norra Dalarna är också här på hotellet. Han har jobbat inom världsbanken och rest världen över.

ja, aspuddsbarnen är från mina barns skola. det ska komma lite hälsningar till barnen med dom. :) vi föräldrar och barn samlade ihop pengar till att bygga en skola där, du kanske vet var den ligger?
Nej, jag vet inte det, men jag ska ta reda på det. Dom bor på Mt Elgon Hotel, så jag ska åka förbi en kväll. Jag tycker att ni har tagit ett bra initiativ och hoppas att ni fortsätter med att bygga vidare. Rent vatten (pumpar) och cisterner där man kan samla upp regnvatten är andra uppslag. Skolavgifter är ett annat stort problem, för utbildning är den enda lösningen långsiktigt.

ok, kan framföra det, men prata om det med dom på plats också. vi fortsätter samlandet, så det är bra att veta , vad pengarna behövs till. det känns också bra att man faktiskt kan se resultatet av pengarna, och att man inte bara samlar och pengarna försvinner i tomma intet. bufumischool tror jag att det hette..

När jag var liten så åkte jag som längst till Dalarna med skolan…verkar annorlunda nuförtiden. :)
Och idag fick jag besök av Aspudden gruppen. Här sitter Arne vid min laptop och försöker lägga in en hälsning från Livia och Rodi på deras hemsida
www.aspuddensskola.stockholm.se
Han lyckades inte så jag har fått i uppdrag att göra det för dom ligger ute i bushen till torsdag. Jag har inte heller lyckats ännu och skulle gärna lägga ut det här för det är jättebra skrivet, men jag frågade aldrig om jag kunde göra det. Dom vill väldigt gärna att ni kollar in deras sida.
Och här den lokale projektledaren, som jag glömt namnet på. Han har varit flykting i Sverige tror jag, för han har varit på Sandhamn och Järvsö.
En sak som jag upptäckte är att båda grupperna jobbar bara någon mil från varandra utan att veta om det. Jag ska åka förbi och fota båda grupperna på fält. Åmåls gruppen har jobbat här sen -02 och har provat sig fram med olika projekt en del lyckade och andra mindre lyckade. Dom har med sig massor av prylar som laddas med solenergi. Dom hade 18 kollin med sig. Dom berättade om en kille som använt en svensk - engelsk bibel för att översätta en svensk bruksanvisning för solceller. Vem skulle lägga ner så mycket energi i Sverige? Jag rådde dom att köpa ett tekniskt Lexikon och ge till den killen.
PS. Jag lyckades äntligen lägga in deras brev på hemsidan.

ja, lite stålt blir man ju. ska bli roligt när dom bloggar från skolan vi byggt. hoppas allt rullar på där som det ska.
Och här ett foto på Åmåls gänget på väg till Manaffa i morse. Två av eleverna installerar pumpen med hjälp av en lärare. Den tredje killen studerar skog och erossion med en lärare och tjejerna fotar och filmar det man gör. Jag hade planerat att åka dit idag, men det åskar och ösregnar, så det får bli i morron om det inte klarnar upp snart. Det är ju tropiskt klimat så det ändras snabbt.

Trevligt att få direkt rapport från "fältet"!
Idag har jag tillbringat mesta tiden med dom 2 gängen och tagit en del foton. Jag borde egentligen lägga upp 2 nya strängar och lägga ut fotona separat. Hur som haver, så kan det vara intressant att se hur klassrummen ser ut i Bumofoni där Aspudden gruppen håller till och jag kan påstå att dom eleverna nog upplever det största Äventyret så här långt i livet. Dom var mycket glada och jag har döpts till Bosse Legenden, men jag fick aldrig reda på orsaken. Jag kommer troligen att träffa dom igen i morron här på Resort Hotel.
Det har kommit en förfrågan från en annan skola om hjälp och finns det nån eldsjäl nånstans, så kan det vara ett gyllene tillfälle att bidra med något produktivt i livet. Jag och skolans rektor Leif har närmare info. Glöm inte att läsa deras Blog.

hmmm, föreställer bilden klassrummet som vi samlat till? trodde nog att dom skulle få riktiga väggar för pengarna..?
miwi, riktigt så illa är det inte, utan det är deras nuvarande klassrum som ska ersättas av den nya skolan. Tyvärr saknas fortfarande tak och golv i den nya skolan, som du ser på dethär fotot. Tanken är att det ska bli 4 liknade byggnader med 2 klassrum x 100 elever, alltså plats för 800 elever.
Här kommer Åmål elevernas hemsida.
www.manafwaproject08.se och Chalmers som också är inblandade

ahaa, ja, då ser det genast liet bättre ut. 800 elever, det låter glädjande, hur är det med lärare där?
glädjande det du skrev förut, att en annan skola också blivit intresserade att hjälpa till
miwi, jag skrev inte att dom hjälper till, utan att dom behöver hjälp och önskar att ni eller nån i Sverige kan hjälpa dom. Er rektor Leif säger, att ni inte kan åta er nya projekt och hoppas att nån annan skola eller förening kan hjälpa.
Här ser ni det hjärtliga mottagande jag fick, när jag hälsade på för första gången. Jag hade ju lovat att komma, men det var väl ingen av ledningsgruppen som trodde att jag skulle dyka upp, så det blev en stor överraskning. Dom trodde inte att jag skulle hitta dit utan koordinater i GPSen. Där tog dom helt fel.

jaha :( vad synd, då missuppfattade jag det. men detta är då en utmärk möjlighet att ragga folk. det måste väl finnas folk här, med barn i skolåldern? kanske så kan de fr<amföra det till skolan. det kostar ju inte mycket att hjälpa andra, när man är många..
Gissa om jag blev förvånad i går morse, när jag fick syn på Holger i korridoren. Han är PM för Åmål projektet. Chalmisterna har samlat nästan en halv miljon för att bygga kafferenings anläggningen i Manafwa, samt rent vatten till ca 1.000 personer.. Han är här för att förbereda för dom 18 eleverna som sen ska komma hit, samtidigt ska man installera ett av dom nyutvecklat program för bioteknik. Han har också kontaktat svenska kaffe importörer för att senare kunna sälja kaffe bönorna.
Han hade också skickat en artikel om deras projekt till RECs (solpaneler) Sverige representant, som hade skickat den vidare till Norge och sen till USA. Dom hade beslutat att projektet skulle bli modellprojekt och lagt ut artikeln worldwide på deras hemsida. Jag grattade honom till framgången.
Bilden är på den byggnad "Lighthouse", som förra årets chalmister byggde inkl. solpaneler.