Svenska vandrarhem
Blev inspirerad av modmakers tråd om svenska hotell att starta en tråd om vandrarhem i Sverige också. Blir oftast där jag bor då min ekonomi inte så ofta tillåter hotell :-) Hoppas många fyller på med sina erfarenheter av vandrarhem!
Göteborgs vandrarhem (på andra sidan gatan av Liseberg)
Info
Mitt hem i Göteborg känns det som. Har bott här ganska många gånger och älskar läget! Otroligt centralt med gångavstånd till Liseberg, Svenska mässan, Scandinavium etc. Spårvagnshållplats finns bara några 100 meter från vandrarhemmet.
Incheckning
Har alltid varit trevlig personal! Incheckning har gått smidigt.
Rum + allutrymmen
Rummen är relativt stora med enkla sängar (våningssängar), bord och stolar. Går att boka rum med privat badrum annars är det badrum i hallen. Många badrum, men kan bli kö ändå vid en viss tid på morgonen. Trevlig uteplats och mysigt allrum med soffa, tv, böcker och spel. Köket har det mesta för att man ska kunna laga egen mat.
Frukost
Frukost kostar extra och äter man mycket till frukost (och inte är en sådan antifrukostmänniska som jag som endast knaprar på några rostade brödskivor) då är det absolut värt det! Stor buffé!
Utcheckning
Oftast checkar man ut då det inte är någon personal där. Bara att lägga nyckeln i en brevlåda. När det är personal så lämnar man bara nyckeln och tackar för sig. Snabbt och enkelt!
Övrigt
Rent och välstädat! Fräscha badrum och kök. Det jag vill poängtera allra mest med detta vandrarhem är läget, läget, läget!
Archipelago Hostel (Gamla Stan, Stockholm)
Info
Centralt läge i Gamla stan, där det kändes riktigt mysigt att bo.
Incheckning
Väldigt trevlig personal! Lite svårhittad reception, men vid vårt besök höll de på att renovera så det är förklarligt.
Rum + allutrymmen
Det rum vi hade var ganska trångt. Våningssängar och enkla möbler. Utsikten var dock underbar! Lite toaletter (iaf på den våning där vi bodde) och rörigt (men som sagt så renoverade de då, så vid detta lag kanske det är jättefint).
Frukost
Ingen aning, vi testade aldrig den. Låg ett kafé tvärs över gatan som serverade pannkakor och liknande så det lockade.
Utcheckning
Snabbt, smidigt och trevligt.
Övrigt
Skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen, speciellt eftersom jag är nyfiken på renoveringen. Såg ett rum som var färdigt då vi var där och det var helfräscht. Läget var det bästa.

kolla in

Bra initiativ med en sådan tråd!
När jag var mindre så bodde vi alltid på en mångd olika vandrarhem på sommarloven och det var sällan som vi blev besvikna.
Det senaste jag bodde på var nog det i Skövde.
http://www.skovdevandrarhem.se/
Ett gammalt charmigt hus som nu är renoverat. Vi bodde i ett gigantiskt rum med bursspråk och kristallkrona! Kan absolut rekommendera detta vandrarhem.
#4 - Det ser jättefint ut! Och wc & dusch i alla rum :-)
Hej. Här kommer jag med ett vandrarhem som finns i Halland. Ligger i Svartrå som i sin tur ligger utanför Ullared. (orten där Ge-kås butiken finns). EN underbar natur.
Var rädda om varandra
#6 - Ser mysigt ut! Väldigt lantligt och lite äldre stil. Kan tänka mig att det är charmigt.
Slottskogens Vandrarhem (Göteborg)
Info
Mysigt läge i stadsdelen Linnéstaden i Göteborg. Ca två kvarter till närmsta spårvagns- och busshållplats och därifrån bara mellan 10-15 minuter till olika centrala ställen (t.ex. centralstationen, Scandinavium, Liseberg etc).
Incheckning
Gick smidigt och snabbt! Personalen var trevlig och lugn.
Rum + allutrymmen
Rummet var lite trångt, men fullt dugligt. Fräscht och tv fanns på en del rum (bl.a. rummet där jag bodde). Vandrarhemmet var uppdelat i 2 hus och nackdelen med huset jag bodde i och våningen jag bodde på var att det fanns få toaletter och duschar. Köket var mysigt och hade allt som behövdes. Fanns biljardbord, bastu och solarium men testade inget.
Frukost
Frukostbuffé, men testade den inte.
Utcheckning
Bara att lämna nyckelkortet i en låda.
Övrigt
Fick en mycket trivsam upplevelse på detta vandrarhem! Det var fräscht och låg i en mycket trevlig del av Göteborg som jag faktiskt aldrig satt min fot i innan.