Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 1490 ggr
niklasr
2005-09-13 15:37
0

Beginners guide to ????????

Jag kom just hem från Kina och har för första gången (många skulle säkert skriva sista) flygit med Aeroflot. De senare åren har Aeroflot fått bättre kritik, speciellt på internationella flygningar. Från att ha varit bolaget som "man absolut inte flyger med" till att nu köra Boeings senaste 777 på vissa internationella flighter.

Undrar om allt jag har hört om Aeroflot verkligen är sant? När jag var i Vietnam -97 hörde jag en del historier från andra resenärer. Aeroflot (och likaså Vietnam Airlines) skriver gärna att denna flight är med en Airbus eller Boeing, men när man går ombord så sitter man i en gammal Tupolev eller Antonov. Jag flög aldrig inrikes i Vietnam…

Klassiska historier som man har hört väldigt många gånger är väldigt långa förseningar i Moskva (där man alltid mellanlandar). 1-3 dagar var det vanligaste man hörde… Konstiga mellanlandningar som inte står någonstans. Folk berättade att de har landat i Tashkent, Oomsk, Novosibirsk och massa konstiga ställen. Kan detta stämma?

Well…

Vi flyger från Arlanda (on time) till Moskva. Det är en riktig Airbus vi får åka med. Det är inte Singapore airlines eller Emirates, men helt klart liknande klass med västeuropeiska bolag. Jag börjar tvivla på allt dåligt man hört…

Efter ett par dar i Moskva bär det vidare mot Peking. Det är nu det börjar hända saker…
Boarding SU571 till Peking. Det står Boeing 767-300 på tavlan, men jag tittar ut och ser vingen på planet som står vid gaten. Två motorer under vingen? Det skall det inte vara på en 767:a (reser man mkt i tjänsten och har tråkigt så lär man sig snabbt dessa detaljer).

Ilyushin-86, Tack för kaffet!
Plockar upp specifikationen för planet och noterar range 5000km.  -Dåligt. Nu börjar mkt av det man har hört bli sant. Vi flyger ett helt annat plan och en sak är säker, vi kommer inte att nå Peking på en tank! Kommer vi kanske till Ulan Bator? Nej, det blir Novosibirsk. Sitta bakom fyra Kuznetsov motorer när planet startar ger en känslan av att sitta i en rysk rymdraket. Halvdöv framme i Novosibirsk börjar den ryska väntan. Det tar inte så fasligt lång tid och vi landar i Peking endast 5 timmar sent.

Värre skall det bli på hemresan…

Il-86 igen via Novosibirsk. Ovanför min plats sitter två plåster. Det visar sig att AC'n droppar vatten just här, så jag får sitta med en filt över axeln där det droppar vatten hela tiden. Vi missar vår flight från Moskva till Stockholm med 5-6 timmar. Står i transferkö, kö för att få hotel (Som iofs Aeroflot bjuder på), kö för att vänta på buss som skall ta oss till hotel, sitta kvar i buss utanför hotel, kö inne på hotel för check-in. Totalt 5 timmar i kö ungefär. Sen när man har fått sitt rum och nyckel, tror ni att man får gå upp på sitt rum då? ICKE, man skall vänta tills alla har checkat in, sen får man går i grupper om 10 pers till hissen. De tar såklart våra pass också. Ryska vakter är med. Aeroflot har våning 3 på Novotel. Denna våning har vakter och låsta hissar. Vi får inte lämna våningen. Novotel är ett 4-star internationellt hotel och från vårt rum ser vi ut över en jättestor servering. Vi vaknar av telefonen nästa morgon och beordras att stå vid hissen om 5 minuter för att få frukost. Denna frukost beskrivs bäst med ett foto som jag kan bifoga senare. När vi frågar vakten om vi kan betala för att äta riktig frukost på Novotels fina servering blir svaret såklart niet!. 24h sena är vi framme i Stockholm.

Aeroflot igen? Kanske… men bara om jag skall till Moskva, inte längre!

Oskar
2005-09-14 14:54
0

Ojoj. Ja ibland kan det kanske vara värt att betala lite mer för att åka med ett bra flygbolag. Å andra sidan gissar jag att detta blir ett minne för livet…

Oskar

Staffan
2005-09-14 16:11
0

Hahaha! Underbart!

"Ovanför min plats sitter två plåster. Det visar sig att AC'n droppar vatten just här"…

Är du säker på att dom inte fanns där för att vara nära till hands vid en eventuell olycka? :)

// staffan

Niklas
2005-09-14 21:18
0

"Sen när man har fått sitt rum och nyckel, tror ni att man får gå upp på sitt rum då? ICKE, man skall vänta tills alla har checkat in, sen får man går i grupper om 10 pers till hissen."

Ha ha! Det borde vi börja med i Sverige också. Vilken upplevelse.

Jag ser fram emot ditt foto av frukosten. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2005-09-14 21:31
0

Ha! Du råkar alltid ut för galna grejer!

Mvh // Johan

niklasr
2005-09-15 15:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aeroflot frukosten finns inte i min kamera, men jag kan slänga upp plåsterbilden, den är ju lite rolig också :)

Staffan
2005-09-15 17:12
0

Haha, snacka om kvalitetslösning!

Du skulle ha tipsat dem om att trycka dit ett tuggummi istället, det borde täta ännu bättre… ;)

// staffan