Ja du! Jag ska också resa till Vietnam. Närmare bestämt den 27 januari. Ingen har hittills svarat på min tråd.
Jag har köpt en Wilma guide som är mycket bra. Där finns massor av tips och mycket att läsa om landet.
Min man o jag ska hälsa på en bekant i Hoi An som ligger söder om Danang. Vi tänker också fara runt lite, bl a till Mekongdeltat som ligger i södra Vietnam.

jag var där 2001. det var en mkt mysig stad/by. gissar att det kan ha ändrat sig lite sen dess. åt den godaste bananbladsgrillade fisken ihela vietnam där och sydde upp några fula kostymer. men jag gillade verkligen hoi an.
Vad kul, äntligen någon som varit i Vietnam.
Vi ska försöka äta den bananbladsgrillade fisken, det låter gott! Ja, förmodligen så har väl hela landet ryckt upp sig på de här åren.

Kul då ska ni ju fara innan oss :) hur länge ska ni vara borta?
Vi åker den 27 januari och kommer hem den 12 februari. Vi ska vara 14 nätter i Vietnam.
Vi ska bo på hotell i Hoi An och planerar också att besöka södra Vietnam, vi vill se bl a Mekongdeltat , då tänker vi bo ett par nätter där.

Kul då kommer ni ju hem innan vi åker, då får du berätta hur det var.
Vi ska oxå åka till mekongdeltat och fara runt lite där, tänkte oxå fara lite in i landet till ngt vattenfall, vet inte riktigt vilket ännu.
Ja, jag ska berätta när vi kommer hem. Nu börjar det att pirra lite i magen eftersom det bara är nio dagar kvar till vi ska resa.
Igår kom jag hem igen efter att ha varit i Vietnam i 14 nätter + två nätter på flyget.
Den mesta tiden tillbringade vi i Hoi An som ligger ca tre mil söder om Da Nang. Vi flög också till Ho Chi Minh City och var med på en tur i Mekongdeltat.
Vietnameserna är ett mycket vänligt folk, ständigt leende alltid med några vänliga ord att säga.
Vi har ätit mycket annorlunda, spännande mat. Mycket fisk, bläckfisk, tonfisk, räkor samt andra fiskar som jag inte vet vad de heter. Mystiska köttbitar, ibland blodiga o med fett, men alla stoppar i sig allt och ser bara glada ut så det var bara att göra likadant.
Eftersom vi känner en vietnamesisk kvinna så blev vi inbjudna i flera hem så vi fick verkligen se hur livet ter sig där.
Den 7 februari började det nya kinesiska året, Råttans År. Det kallas "Tet" i Vietnam. Då går man runt och önskar varandra gott nytt år, man bjuds på t ex ett glas vatten, Coca Cola, en kopp grönt thé, en whisky. Till detta så bjuds det på godis, torkad ingefära, torkad kokos, torkade färgade kärnor från vattenmelon. Alla spottade ut skalen på köksgolvet så det var alldeles fullt av skal där när gästerna gått.
Vi har sett jättestora risfält, stora floder, massor av båtar, massor av motorcyklar o massor av människor.
Jag ska återkomma med några bilder men har inte hunnit med att köra in dem i datorn ännu.

#8 Kul, ni verkar ha haft en jättebra resa, var bodde ni när ni skulle till mekongdeltat? Var ni på den där vattenmarknaden? Tror du att det skulle gå att bo i HCMC och sen bara åka över dagen till mekong, och fara på markanden eller är det för långt bort för att hinna för man kanske ska vara där på morgonen?
#9 Vi bodde på ett hotell som heter "Lianha" det ligger alldeles intill Tuan Travels som vi gjorde turen till Mekongdeltat med. Vi bokade hotellet genom en agent i Hoi An. Man måste bo en natt före o en natt efter i HCM eftersom turerna startar tidigt på morgonen o kommer tillbaks senare på kvällen.
Tyvärr så var vi ju på den här turen dagen före Tet o alla som skulle varit på vattenmarknaden hade farit hem så det fick vi inte se. Vi var på platsen där det skulle ha varit.
Om ni vill se några bilder från resan så finns de på Perser i fokus.
nawe ;)
Jag kommer ifrån vietnam! ;D;D
man ska typ åka te Nha trang.. skit fina stränder där. HAHA
#12 Ja, jag vet att det finns fina stränder i Nha Trang. Vi var dock inte ute efter att ligga på stranden, men det skulle så klart ha varit intressant att se!
Åk till Phan thiet ;D
elr suoi tien..

Nu har vi kommit hem… Det var en jättebra resa. Vi flög först till HCMC och sen till nha trang, där var det mulet de tre första dagarna och sen regnade de i tre dagar till… men vi hade det jättebra och for runt och såg massor av saker. Därifrån tog vi en taxi till Phan tiet, där det var jättesoligt och varmt, där låg vi mest vid havet eller poolen och solade i en vecka. Sen tog vi tåget till HCMC och där var vi en tur till cu chi tunnlarna, det var jätteintressant och sen var det ganska kul för man fick testa att gå inn i några tunnlar och känna hur jobbigt det var att krypa där när det var så varmt. Dagen efter for vi på en tvådagars tur till mekong, det var en jättebra tur man fick se mkt hur de bor och hur de tillverkar tex rispapper, risvin och kokosgodisar mm, och andra dagen var vi på två flytande marknader och såg hur de köpte mest olika sortes grönsaker och frukt, men även annat.
Det var en jättebra resa och det var bra att åka dit nu och inte om ett par år för man såg ju på många ställen hur de höll på att bygga jättestora resorter. Och på de ställerna det fanns så mkt resorter var det många turister som hade åkt charter och där är det precis likadant som i Thailand eller vilket annat ställe som helst, så om man ska åka till vietnam tycker jag inte att man bara ska åka och ligga på stranden, för det finns så mkt annat att se, men stranden ett tag är ju alltid skönt ;)
#15 Det låter som om ni haft en jättebra resa i Vietnam!
Jag håller med dig om att det är bra tid att åka nu innan det har blivit alltför anpassat till turisterna.
Putt! Ni ska väl se bilderna från Hoi An m fl platser i Vietnam?
Jag kan ju titta på dom ibland och minnas 
gubben din

Härliga bilder!
Och de där elledningarna var ju fina…ha.