Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 669 ggr
niklasr
2005-09-14 20:08
0

Tibet - next time

Planen var att åka till Tibet.

Jag blev mer intresserad av Tibet när jag besökte McLeod Ganj / Dharamsala för två år sedan. Det är här Dalai Lama bor och Tibets exilregering sitter. Indien tillåter att Tibetanerna bor i detta område(Iofs gör Indien inte detta enbart av humanetära skäl, de drar självklart in pengar i form av hyra.) som är väldigt vackert. Himalaya är ju ett litet Mecka för de som gillar berg.

Jag fick såklart höra många historier om tibetanernas flykt till Indien och hur det var i Tibet. Så, hög tid att åka till Tibet och se själv hur det ser ut. En tur till den tibetanska sidan av everest är ju också ett självklart mål.

Jag började kolla upp permit och prylar och allt såg bra ut… tills den dag jag fick reda på att Kina skall fira att det är 40 år sedan de ockuperade Tibet. Efter mail och samtal (tack Skype!) till Kina fick vi till slut detta mail från det guesthouse i Chengdu som jag var i kontakt med:

"We get bad but latest news, TAR authority started to block foreign tourists,As we know, TAR authority not only blocks you, but also the local people, it means one Lhasa local people can not go to other regions like Shigatse, Gyantse etc in this period, now you see what a specially time it is!"

TAR = Tibet Autonomous Region

Det kom in rapporter på nätet (thorntree, lonelyplanets utmärkta forum) från folk som köpt biljett men inte fick komma in i Lhasa. Kanske skall de öppna upp för turister den 20:e september…

När jag sen satt i Peking så kollade jag på kinesiska kanalen CCTV (China Communist TV?). De visade "40th celebration of Tibet Autonomous Region" (De tibetaner i Dharamsala skulle nog inte hålla med om att det är en celebration). Denna CCTV kanal är översatt till engelska, så de översatte alla tal som hölls.

Jag får avsluta med ett citat från sändningen:
"The past 40 years has been the best time in Tibetan history"

Nytt försök nästa år!

johan
2005-09-14 21:37
0

Well. Säger dom det på TV måste det ju vara sant.

Mvh // Johan

niklasr
2005-09-14 21:48
0

Ja, sanningen är ju alltid väldigt intressant i kommunistiska länder! Hmm…. fortfarande sugen på en tur till Nordkorea för att avsluta temat vi började med, kommunistresor!

johan
2005-09-14 21:50
0

Det måste nästan gå snabbare att räkna upp länderna du inte varit än de du har varit i snart.

Är det framför allt Afrika kvar nu?

Mvh // Johan