Resor iFokus

Resor

Etikett4-nord-sydamerika
Läst 907 ggr
Melibea
0

Paradiset Providencia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla har vi våra smultronställen när det gäller stränder.

Här är min, Providencia. Stränderna är som vitt mjöl och vattnet så transparent i olika ljusblåa toner, att snorkling förstärker upplevelsen, men är i sig inte nödvändigt för att se underbara fiskar i de mest varierande färger. Några minuter från stranden i båt ligger världens tredje största korallrev, i det fall du tar dykningen på allvar.

Helt klart är den okända ön Providencia i västra Karibien bland det finaste man kan se. Här bor det bara ca 4000 invånare. Ön tillhör Colombia men här talas karibisk engelska. Inga hotell finns, bara lite större "karibiska" hus man hyr in sig i. All service på dessa gästhus är personlig och maten tillagas exakt som du önskar den av dagens fångst av räkor eller fisk. Väldigt få turister finns överhuvudtaget. Det är en himmel av lugn och det är omöjligt att bli stressad. Njuta och insupa några lokala exotiska juicer är det enda man behöver göra i detta oexploaterade paradis.   

Till skillnad från övriga Karibien så är det dessutom mycket billigt, eftersom ön är helt skattefri. Kan man verkligen önska sig något mer?

AndersE
0

Låter som en dröm!

Hur kommer man dit?

Oskar
0

Ja det var en nyhet för mig. Aldrig hört talas om den ön förut. Men då låter onekligen som ett paradis… Men gissar att det kanske är ganska dyrt att ta sig dit?

mvh
Oskar

Staffan
0

Woa - vilket ställe det verkar vara!
Det där måste sökas vidare på… :)

// staffan
ps. Du råkar inte ha några fler bilder därifrån?

Pia
0

Här är ett inlägg där det finns mer att läsa om den sagolika platsen…

Staffan
0

Tack Pia - det inlägget hade jag på ngt sätt lyckats missa… :)

// staffan

Melibea
0

Läs mer på www.vialatina.se

Calibra
0

Melibea, du skriver billigt.. hur billigt? Jämfört med Asien, ex. Thailand?

Melibea
0

Det var länge sedan jag var i Thailand, så det är svårt att jämföra. Vet inte riktigt vad priserna är idag. Men vill man åka till Karibien så är detta väldigt billigt. En vanlig lunch kostar t ex mellan 10-20 kr. Även att shoppa är billigt i San Andrés då ön har statusen av skattefri ö i Colombia. Jämför man sedan med övriga Karibien, där det nu på många håll är europeiska priser/massturism/massiva hotellkomplex så är detta ett mycket prisvärt alternativ.