"Kontrollera" resebyrå?
jag har för mej att man kan kolla det via tex kommerskollegiet (?) men är inte säker.
vill kolla upp en resebyrå om den är bra/seriös o inte har massa anmälningar/anmärkningar på sig.
vet ni vart/hur man kan göra det?

Kommerskollegiet har en lista över de researrangörer som betalat in pengar till resegarantin. Alla seriösa bolag gör det, dvs finns inte bolaget med hos kommerskollegiet så skulle jag absolut inte resa med dem.
Sen är det väl alltid bra att söka på nätet…då brukar man märka om researrangören är bra eller dålig.

Konsumentverket har en del info om resor. Det är Kammarkollegiet som har hand om resegarantier.

tack! kollade upp resebyrån jag tänkt anlita o de hade ställt en garanti a 2,8mio det är väl positivt?

#3 Jepp fast allt beror ju på hur stor resebyrån är. En resebyrå som tex fritidsresor ska nog ha en garanti på massa miljoner. Pengarna ska räcka att flyga hem alla de personer som just nu befinner sig utomlands med reguljärflyg. Så ett bolag som har 1000 resenärer i tex thailand bör ju ha runt 8 mille i resegaranti.

aha, då är jag med!