Mäktig grotta...
Det här stället skulle förmodligen vara hur häftigt som helst att besöka. Inte minst av bilderna att döma…
Found deep in a mine in southern Chihuahua Mexico, these crystals were formed in a natural cave totally enclosed in bedrock. When I first stepped into the cavern it was like walking into the Land of the Giants. I have often admired crystal geodes held in my hand, but when photographing these unique natural structures it was almost impossible to get any sense of scale. This is a geode full of spectacular crystals as tall as pine trees, and in some cases greater in circumference. They have formed beautiful crystals that are a translucent gold and silver in color, and come in many incredible forms and shapes. Some of the largest are essentially columnar in shape and stand thirty to fifty feet high and three to four feet in diameter.
>> Länk till sajten och bilderna
Mvh // Staffan

Owaw. Ser ut som en minigubbe klättrar runt i ett saltkar!
Oskar

Ja, eller hur? Ser riktigt ballt ut… :)
Wow! Det ser ut som stället Stålmannen har sitt hem i första Stålmannen-filmen.
Mvh // Johan

#3 verkligen
Här en länk till den största av dom ca 900 registrerade grottorna vi har i lilla Libanon. Den är störst i ME och den 6tte största i Asien. Det är tyvärr fotoförbud inne i grottorna.
http://www.middleeast.com/jeitagrotto.htm
På bif. foto står jag i en liten grotta, som inte så många känner till. Det är helt underbart där inne. Jag tog med mej bitar som hade rasat, men ute i solljus försvinner lystern och alltså gör dom sej bäst där dom är. Jag tog även med mej en bit som kommit i dagen vid grävningar, när jag var uppe i bergen och fotade senast, som jag har lagt i svärmors trädgård. Här kallar man dom för "sockerstenar".

Häftigt bosse, men varför är det fotoförbud inne i grottorna?
// staffan
Staffan, officiellt säger man att blixten från kameran kan skada stalakiterna/stalamiterna, men man får inte heller ta med en kamera inbyggd i telefon, så jag förmodar att förbudet är mer av ekonomisk natur - man vill sälja vykort. För det är en mäktig upplevelse att gå därinne, utan att överdriva. Speciellt första gången så blir dom flesta förstummade av atmosfären och "mäktigheten". Jag blir fortfarande överväldigad av den övre grottan speciellt. Man kan vandra in nästan 2 km och på vissa ställen är det ca 70 m till taket.

Var för ett par år sedan i Mexico och besökte den här grottan:
http://redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/publicaciones/publi_prodigios/cacahuamilpa/galeria.htm
(Inte mina bilder.)
Otroligt läckert. Grottorna var verkligen gigantiska!
mvh
Oskar