Visum och pass Kina
När jag har rest så har jag alltid bokat resan själv och har rest inom Europa så jag har aldrig behövt visum. Nu ska jag till Kina i april och då ska man fylla i en visum-ansökan (fullt förståeligt) och ta ett nytt kort till det. Men sedan till det jag tycker är konstigt. Resbolaget har bett att man ska skicka med sitt pass när man skickar visum-ansökan. Är det så man gör?? Passet är ju en värdehandling och jag är inte så bekväm med att skicka det. Får man tillbaka det av dem vid avresan sen då eller? Är verkligen helt förvirrad…
Mvh Therese

Har för mig att jag gjorde så när jag skulle till Mongoliet. Dvs postade passet. Gissar att du kan skicka det som rekommenderat om du vill vara på säkra sidan.
mvh
Oskar
#1 - Ja, rekommenderat blir det verkligen. Och så ska jag även ta kopior på passet för säkerhets skull. Ha kvar en kopia hemma och en med mig.
Tack för svaret!

Har för mig att det räckte med en kopia på passet när jag for till Kina för två år sedan. Så passet behåller du själv.
#3 - Står specifikt i brevet att man ska skicka det riktiga passet i rekommenderat brev. Man får sedan tillbaka det antingen på bussen eller på flygplatsen. Några släktingar till mig har åkt med bolaget förut och de har gjort så varje gång. Det är bara det här att eftersom passet är en värdehandling och om det kommer bort så får jag stanna kvar, som gör att jag är nervös för att skicka det.

Ingen fara o skicka passet, det gör man väl alltid vid visumhantering.
Ja, det gör man. Jag har åkt till Ryssland några gånger och man ska alltid skicka in passet. Visumet klistras ju in i passet.