Resor iFokus

Resor

Etikett5-sverige
Läst 101 ggr
Herveaux
2

Öland / Kalmar - vad tycks?

Jag har länge velat flytta men den stora gåtan har varit…vart. 😅
Nu har jag hittat en stark kandidat: Färjestaden på Öland med ett par andra orter på ön och Kalmar på en delad andraplats.

Än har jag inte hittat något som fått mig att rynka på näsan, tvärtom blir jag bara mer och mer nyfiken på "solens och vindarnas ö".
Invasionen av sommargäster avskräcker inte, jag själv föredrar att jobba över sommaren och sen ta semesterledigt under hösten, om jag får välja. Med andra ord är turismen en tillgång, inte ett 'nödvändigt ont', för min del. 🙂

Vad tycker ni om Färjestaden, övriga Öland och Kalmar?
Oavsett om ni varit där på dagsutflykt, semester eller som permanent boende så vore det intressant att höra ert tyck och tänk.

// Harley

beem
0

Jag gillar Öland men har bara varit där på semester men att flytta är en annan sak.
Min fråga är vad har du för anledning till att flytta ?
Har du fått jobb ? Är det lätt att få jobb där ?
Har du släkt eller vänner där ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Herveaux
1

Jag vill främst flytta för att få en ökad livskvalitet. 😊
Miljlöombyte, nya möjligheter, nya utmaningar.
Är singel och barnfri, jag har inget som binder mig till Uppsala-trakten.

Nej, jag har inte fått jobb på ny ort. Jag har heller inte börjat söka jobb på ny ort innan jag vet vart jag önskar flytta.
Oavsett flytt eller ej så vill jag starta upp eget företag igen, alt jobba som frilans, där en del av arbetet är geografiskt obundet. 🙂

Nej, jag har inte släkt eller vänner i den delen av landet. Det hade jag heller inte när jag flyttade hit vart jag bor idag, eller vart jag bodde innan. Att inte känna en kotte är inget som avskräcker mig, jag är van vid att klara mig på egen hand.

Det är inte så att jag står med flyttlådorna redo och hyreskontraktet uppsagt, jag är bara ute och "fönstershoppar" vart en ny hemort kan tänkas vara. 🤓

// Harley

beem
1

Du verkar ha tänkt igenom det bra och har en plan. Jag tycker du gör rätt som vågar ta klivet. Vägen tillbaka finns ju alltid om flytten inte blir bra. Hela Öland är fantastiskt med vacker natur

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Herveaux
0

#3: Tack! Ja, det känns som det är dags för nya jaktmarker. 😄

Haha, lite det som är problemet, hela Öland är som ett stort smörgåsbord! 🤩
Tur i oturen så har jag inte körkort, vilket hjälper till att sortera ut ett par orter som är mer lämpade för pendling till arbete inne i Kalmar, om så blir fallet.

// Harley

Maria
1

Jag har bara firat några jular på Halltorps gästgiveri så jag kan inte så mycket om ön men jag tycker dina tankar är modiga 🙂

/Maria

Herveaux
0

#5: Kunde inte hålla mig från att kolla in Halltorp, vad fint det är!
Tack! 😄

// Harley

Maria
0

Vi hade ett år ett tvåvåningsrum i gamla huvudbyggnaden med takbjälkar.
Vi hade katt med oss och han gick armgång på bjälkarna och jag var jättenervös men det gick bra.

/Maria

Herveaux
0

#7: Vad fint att ni fick ett rum med "katt-gym".
Jag älskar katter men ibland undrar jag om deras livsuppgift är att testa människans nerver till det yttersta. 😅🫣 Underbara knasbollar.

// Harley

Maria
0

Det är ju ungefär mina erfarenheter av Öland😃 så tyvärr inte mycket till svar på din undran.

/Maria