Rom (och mat?)
Om drygt en vecka åker jag och några väninnor iväg på en kombinerad arbets- och semesterresa. Fyra dagar i Rom, fyra dagar i Sperlonga (liten bergsby vid havet).
Jag har varit i Rom en gång tidigare och tyckte mycket om staden och atmosfären, men vi var bara där över dagen, så vi hann bara med spanska trappan, Fontana di Trevi och Colosseum. (Bara och bara). Men vi gick i en hel del turistfällor vad gällde mat etc.
Har n några erfarenheter (gärna vad gäller restauranger) att dela med er av vad gäller Rom?

Åh det finns ju så många!! Bästa man kan göra är att gå in på bakgator och försöka hitta små restauranger. Se till att hålla dig en bit ifrån turiststråken! Runt Fontana di Trevi finns det en hel del, även runt spanska trappan, ja förresten, överallt. Det bästa man kan göra är att beställa husets vin. Det är ofta som restaurangägarna har en vingård oxå och har man tur så får man underbara viner!!!

Gå till småkrogarna i Trastevere om du ska äta riktigt gott.

Tack för tipset! Imorgon bitti 07.00 lyfter planet…

Ooo…lyllo dig som får åka till Rom på arbetsresa. Mina jobbresor går mest till Malmö. Inget ont om Malmö men det finns saker i Rom som inte finns där. :)
Du får berätta om resan sedan!
mvh
Oskar
Har du kommit hem än Pernilla?..
Du måste berätta om Rom!! *nyfiken*
/Ida

Ohhhh, ljuvligheters ljuvlighet. Amen. Jag föll för Christinas tips och vi vandrade ett helt gäng till Trastevere för underbar middag i en liten liten källare… En längre artikel om matupplevelserna kommer så snart jag hunnit tvätta resdammet av mig! (Landade för fem timmar sedan)
Jag kan också säga att nyfångad fisk under ett sprött sprött potatistäcke i den lilla kuststaden Sperlonga inte var särskilt illa… 
Välkommen hem! :)
Ser fram emot en Italien-resumé längre fram, så att man åtminstone kan tänka sig hur underbart det var. *avundsjuk*
/Ida

#8 Mums! Synd att vi här i Sverige inte tar oss tid att äta 4-rätters middagar oftare…
Oskar