Packning 5 Dagar
Hej!
Hur mycket behöver man packa ner om man ska resa i fem dagar och har 10kg handbagage? Känns som man inte alls behöver utnyttja alla 10 kg på en gång.
Någon som har tips på hur man packar lätt? Det är första gången jag flyger ensam och första gången jag flyger bort i en sån kort tid.
Kram
// Ana
#0: Vart ska du, vilken typ av kläder behöver du? (Storstan, långweekend på landet, konferens, badsemester…?) Satsa på sånt som går att mixa och matcha.
Beroende på vart du åker så spara gärna lite utrymme/vikt till sånt du kan tänkas vilja handla på resmålet. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Jag ska till södra Spanien, räcker det med t ex ett par ballerinaskor (om man ska typ promenera) osen två par klackar till typ middag o så? Det känns lixom jättelite när jag packar ner det i väskan.
// Ana
Jag är i södra Spanien nu, det har varit mulet flera dagar, men kommer att bli lite varmare. Om du skall på en riktig promenad så rekommenderar jag gympaskor, de tar plats så res i dem.
På kvällarna kommer du att behöva något varmt på dig, men du reser antagligen i något ytterplagg. Om det är mulet på dan kan det behövas en kofta.
Spanjorerna har redan tagit fram täckjackor och stövlar!
Tänk också på att du inte kan packa sånt som tandkräm, schampo etc i flaskor som rymmer mer än 100 ml. Det är alltså inte ok att en 125ml tub eller flaska inte innehåller mer än 100ml.
Det är inte bara vikt som räknas i kabinbagage utan även mått, den skall rymmas i bagageskåpet ovanför. Antar att du också får ha en liten väska som går in under stolen framför.
Jag var i Portugal 4 dagar i våras med bara handbagage och det var proppfullt.
#3 Tack för ett bra svar Sindra. Jag ska bara promenera runt i typ gallerior o så, så inga gympaskor behövs. Vad är det för ytterplagg som behövs på kvällarna? Jag tänkte typ eventuellt ta med en stickad kofta osen några satin blusar, behövs det mer eller?
Shampoo och balsam o sånt fixar jag på plats har jag tänkt. Hur är de med smink och parfym? Har en parfym på 30ml får den åka med eller?
Tyckte du handbagaget räckte för dem fyra dagarna? Hur många kg hade du om du minns?
// Ana
#4: Kvällarna kan variera mycket. För ett par kvällar sedan var det kappa som gällde, ikväll är det varmt (+20) så det beror mycket på vädret och exakt var du är. Du kan kolla på Klart-appen, den brukar stämma bra. Kolla även vindar och vindstyrka, blåser det från väster är det kalla Atlantvindar.
Det låter som om du kommer att vara lite uppklädd och då är en stickad, fin kofta bra. En sjal tycker jag också funkar om det blåser lite. Jag har alltid en sjal som jag använder på flygplanet, den behöver man ju inte packa ner.
Och jag antar att du har ett ytterplagg på väg till flygplatsen, det räknas inte heller in i ditt bagage. Ta hellre ett tunt sånt och koftan under, då har du alla möjligheter både hemma och i Spanien.
Man får ha med sig smink och mat i handbagaget, bara inte flytande i förpackningar som rymmer mer än 100 ml, och inga vassa saker som t ex nagelsax. Parfymen är inget problem.
Jag vägde aldrig mitt bagage, det rymdes inom måtten och det räckte. Vi flög ändå med Ryanair och de brukar vara petnoga.
#5: Nämen gud så himla bra tips! Alltså tackar verkligen jättemycket! Känner mig lugnare nu!
Mitt ända problem är vad för kappa jag isåfall ska ha, har en lite tunnare ullkappa men den har päls (går ta av) men det känns lite överdrivet, men om de på riktigt behövs på kvällen får den väl komma med. När jag kollar väderappen verkar det vara bra väder, mest vindarna att va orolig över då. Återigen tackar otroligt mycket för dina bra tips! Hoppas din semester i Spanien blir jättebra! 😊 ❤️❤️
// Ana
Yllekappa kan nog kännas lite varmt om det är snart du skall åka. En tunnare kappa eller kavaj som kan rymma en kofta under. Sjal på det så är du supergarderad.
Det låter mysigt att strosa runt på gallerier.
Ha så kul. Och glöm inte solglasögon. 😎
#7: Kavaj var superbra förslag tack!!! Solglasögonen är med i väskan!!! Gallerior här kommer jag!!! 😎
// Ana
Glöm inte paraply.

#9 TS är nog redan hemma
Stolt ägare till tre La permer
#9 Var inget regn alls, vet inte om jag hade tur men det var runt 25 grader!
// Ana
Vad kul - det har blivit varmare och varmare de senaste höstarna. Det går fortfarande att bada i havet.