Resor iFokus

Resor

Etiketter5-sverigeschweiz
Läst 92 ggr
[Undertaker]
1

Sverige och Schweiz

Nu handlar detta inlägg egentligen inte om att resa men länderna i sig:

https://www.20min.ch/video/glaubst-du-amerikaner-erkennen-die-schweizer-flagge-173074203624

Videon är på tyska/engelska. Den är en av många videos online som visar att vissa har lite svårt att skilja på just Sverige och Schweiz. Som Svensk bosatt i Schweiz stöter jag allt för ofta på lite förvirrade individer.

Själv kan jag lista upp gått om skillnader men undrar om ni som kanske rest i Schweiz kan komma på några skillnader och likheter?

• Redigerat 2023-02-16 12:04 av [Undertaker]
LiteAvVarje
1

#0: Jag har aldrig varit i Schweiz, men har svårt att förstå hur folk kan blanda ihop Sverige och Schweiz.. 🤔
Länderna ligger inte i närheten av varann, Sverige ligger på Skandinaviska halvön medan Schweiz ligger på kontinenten!
Det låter inte förvillande lika på engelska;
Sweden vs Switzerland.
-Are you swiss?

• No I'm Swedish.
  • What?? Extrem förvirring

Schweiz är känt för bl a choklad, klockor, alper, bra skidåkare..
Sverige är känt för att vi svenskar är stela och blyga, utom på charterresor där vi har enormt dåligt rykte pga att en del svenskar super och svinar och är enormt högljudda och oblyga.
Fortfarande år 2023, om man är utomlands och berättar att man är från Sverige, svarar den andre ofta:. "ABBA!" och ler.
Någon som tror att ABBA är från Schweiz?? 🤨🤨

Jag ser ingen anledning till att vi ständigt blir förväxlade med Schweiz, gör ni?

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋