Transfer?
Jag håller på att planera en resa och jag ska resa till Berlin ensam och har aldrig gjort det förut.
Så en fråga jag har är; Hur förflyttar jag mig från flygplatsen till Hotellet?
Inget Hotell bokat än men dom brukar väl knappast ligga nästgårds en Flygplats direkt?
Finns det något billigt alternativ alternativt taxiresa som inte kostar en himla massa pengar?Känner mig inte direkt sugen på att förboka för det verkar bli dyrt.
1) Det finns hotell som har transfer.
2) Berlin har bra kommunikationer. Jag var där för några år sedan och vi tog oss till hotellet med allmänna kommunikationer. Vi flög till Tegel som inte används längre.
Jag googlade fram hur vi skulle göra, det går att googla sig till det mesta. Jag gillade tunnelbanan i Berlin. Man förköper biljetter som man sedan stämplar själv. Det kommer kontrollanter då och då och kollar.
Här har du en liten hjälp på vägen.
https://resakris.se/berlin-flygplats-till-centrum/
Och kom ihåg, det går alltid bra att fråga, vi upplevde att många kunde engelska bra (om du int ekan tyska) och folk var väldigt hjälpsamma.
#1 Tack för svar.
Det är som sagt första gången jag reser utanför Sverige helt ensam.
Ändå gången jag tidigare rest till ett annat land var jag i sällskap med andra så jah blir förvirrad och helt slut av allt man måste tänka på. 😅
Låter så enkelt när man hör andra säga att dom reser mycket men det är mer "jobb" och planering med det än vad jag trodde. 😅
Det har med vana att göra också. Om man är ovan är det såklart skrämmande- inget konstigt med det.
När du tar dig till bekanta platser på hemmaplan tänker du inte på vad du gör, du bara är där, ledd av vanan. Reser man mycket blir man rutinerad med kommunikationer, säkerhetskontroller etc.
En sak jag brukar göra när jag skall till okända platser vare sig det är i Sverige eller utomlands är att söka upp platsen på Google Maps och använda den lilla gula gubben och gå omkring på gatorna.
Det är en sak att se på en karta att jag skall svänga höger och sedan tredje gatan vänster, men att se att det ligger ett knallgult hus till höger eller en möbelaffär till vänster gör det så mycket lättare att orientera sig när man väl är där.
På flygplatser fungerar det inte, men du kan kolla hur det ser ut där du kliver av tunnelbanan, t ex att du skall gå mot ett konditori, och hur det ser ut runt hotellet, eller var närmaste busshållplats finns.
Välj satellitbild och dra den gula lilla gubben dit där du vill börja se din omgivning.
Det har sparat mycket tid och frågor för mig.
Men var aldrig rädd för att fråga; många tycker det är så roligt att hjälpa turister. När vi var i New York kunde vi knappt stanna på trottoaren förrän någon kom fram och frågade om vi behövde hjälp, de berättade gärna om husen runtomkring och gav alla möjliga råd och tips.
Man är inte korkad för att man är ny på ett ställe.
Lycka till med din resa - det blir säkert jättebra.
Vid lite snabb Googling ser jag att flygplatsen i Berlin har 2st hållplatser för pendeltåg och att tågen går typ var 5-10min in till centrum så jag hade satsat på kollektivtrafik in till centrum
#4 Då gör jag det och hoppas att det går bra.
Säkert bara jag som har katastroftankar.
Var jätteorolig när jag skulle åka pendeltåg från Stockholm central till Södetälje för jag trodde att det skulle vara svårt att hitta stationen, jag som inte bor i Stockholm.
Tills jag insåg att det låg precis vid tunnelbanan…
Virrig som en höna först men sen tänkte jag "Jaha, var det inte krångligare än såhär?"
🤣🤣
- Redigerat 2022-10-12 05:58 av Blue_Lugia
Det blir ingen resa tyvärr.
Mitt abonnemang tillåter inte att jag använder utlandstjänster och det blir nog näst intill omöjligt att lämna landet utan täckning i mobilen.
Det känns inte värt det.
Det kan hända saker och jag kanske behöver visa upp biljetter eller annat dessutom.
Känns skittråkigt men får hoppas att det blir något resande i framtiden om jag har tur. :(
Ska ta och boka av allt nu så är det gjort men tack för era svar.
Konstigt abonnemang du verkar ha det inom EU brukar det vara som om man är i sverige hos de operatörer jag vet, men utanför EU räknas det som utlandet. Berlin ligger ju i EU och biljetter och sånt har jag på flera papperskopior som läggs på olika ställen ifall jag skulle bli bestulen, jag reser med en gammal Nokia så inget internet och sånt det funkar jättebra man är ofta inte lika fokuserad på att alla har mobiltelefon utomlands man kan t,o,m handla med kontanter nästan överallt nere i europa.
#7 Det handlar om att jag haft problem med skulder till tidigare operatör och när jag bytte till mitt nuvarande gjordes en Kreditupplysning och pga anmärkning så får jag inte nyttja dessa sk. "Utlandstjänster "
Jag har Vimla.
Och det känns för otryggt att åka utan täckning på mobilen.
Tänk om tex flyget är inställt och jag måste boka nytt?
Eller om det händer något annat och jag måste ringa?
Som sagt det känns inte värt det. Nuförtiden känns det mycket svårare att klara sig utan mobilen även här i Sverige.
#8: Jag tycker du skall prata med en annan operatör, det låter hur märkligt som helst.
Skulder eller inte har inget med EU-regler att göra.
I så fall skulle du inte kunna ha kreditkort heller, varför skall Vimla ha andra regler?
#9 Har kikat med en annan operatör idag och det verkar som att det är samma sak där.
Dom gör en Kreditkoll som måste godkännas för att man ska få använda utlandstrafik.
I morse hörde jag med min nuvarande operstör och dom kollade om dom kunde godkänna det manuellt men det gick inte.
Jag skulle kunna kolla med fler men jag vet inte om jag har ork till det.
Det här gått upp och ner ifall resan ska bli av under flera månaders tid nu, först var det osäkert om jag skulle få hundvakt, och nu det här.
Vad gäller mobilen känns det lite väl att panikbyta operatör bara för resans skull.
Jag har gråtit en massa och får fortsätta gråta en skvätt till och acceptera att det inte gick hela vägen.
Men det är hur konstigt som helst. Jag är ofta utomlands - ingen har någonsin gjort en kreditkoll på mig om det. Det ingår i mitt abonnemang. Fria samtal och sms och en viss surfpott inom EU. Vill jag ringa utomlands från Sverige däremot så kostar det, men inget som någon har kollat upp. Jag fattar ingenting.
#11 Inte jag heller och jag tycker att då borde dom ju inte ens låtit mig teckna ett abonnemang över huvudtaget i sånt fall om det handlar om min tidigare dåliga betalningsförmåga.
Jag tycker du skall överklaga. Om du haft abonnemanget en tid och betalat dina fakturor så är det väl inga problem. Har du inte en fast månadskostnad och betalar inget extra för samtal, sms, mms mm inom Sverige?
Då gäller samma sak inom EU och det har EU bestämt, och det blir inga extra kostnader för operatören. Däremot kan du inte ringa, smsa mm till andra länder från Sverige för det kostar extra.
Stå på dig - annars tycker jag faktiskt du skall byta. Comviq har rätt bra avtal. Men ring deras kundtjänst och fråga först vad som gäller.
Här är vad EU säger
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_sv.htm
Du kan höra av dig till Hallå konsument och fråga om Vimla kan stänga av dig från ett par dagar i utlandet. Om de är rädda att du skall surfa för mycket kan du förbetala surf och de stänger bara av surfen när den är slut.
https://www.hallakonsument.se/omrade/mobiltelefon-och-abonnemang/
Förklarade du att det var inom EU du ska resa för EU brukar inte räknas som utlandstrafik, Utlandstrafik är utanför EU. Om de tror du ska åka utanför EU kan de ju ha såna regler men inte inom EU det är handelshinder och det får inte företag ha
#15 Jag skrev att jag skulle till Berlin och dom sa att det gick att surfa likadant inom EU, MEN att jag måste logga in via "Mitt Vimla" och aktivera "Utlandstjänster" och det var det som inte kunde godkännas.
Jag får inte använda "Premiumtjänster"" heller, dvs köpa mer surf om den tar slut här i Sverige.
Vad gäller dessa sk. "Utlnadstjänster" så tror jag det är likadant oavsett om man ska till Tyskland eller Sydafrika.
Kanske ska undvika dom här mindre operatörerna. Fanns ju någon som hette Fello men dom verkar också behöva en godkänd Kreditkoll innan man får använda utanför Sverige.
#16: Kan du köpa ett kontantkort istället?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har övervägt den möjligheten.
Men då vet jag inte vad som hade funkat bäst, köpa ett här i Sverige och peta i det i telefonen strax innan man lämnar landet eller köpa ett på plats i Tyskland som en bekant sa till mig men det känns betydligt krångligare känner jag.
Har du kollat vad Comviq säger om det? Vi behöver inte aktivera något för utlandet.