Semestertips - Sverige - funktionsnedsättning
Om semestertips för personer med funktionsnedsättning som jag skrivit om för länge sedan, har jag nu uppdaterat.
Det handlar hur man i Sverige hittar hotell, vandrarhem, semesterstugor, campingplatser m.m. som också är anpassade för rullstolsburna. (Jag har också skrivit om anpassade semestertips i utlandet, men det har jag ännu inte hunnit uppdatera.)
Se: https://handikapptips.wordpress.com/category/semester-rekreation-i-sverige/boende-restips/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Följande kurs eller någon liknande folkhögskolekurs är kanske något för nästa sommar, men ansök tidigt gärna i januari, för många av kurserna blir snabbt fulltecknade.
Förra veckan var min man och jag på Valjevikens folkhögskola på en kurs som handlade om Blekinges natur och kultur. Kursen var trevligt upplagd med dagliga bussutflykter och fungerade också för personer med rörelsenedsättning. En av deltagarna var rullstolsburen och en gick med rullator. Vår buss hade rullstolslift och den kunde ta inte mindre än tio rullstolar. – Varje dag gjorde vi bussutflykter, en dag var vi t.ex. på en safarirunda där vi såg en mängd visenter, hjortar och vildsvin en annan dag åkte vi båt till Hanö.
VALJEVIKEN är både folkhögskola, rehabiliterings-, kurscenter samt sport- och friskvårdsanläggning som har kursdeltagare både med och utan funktionsnedsättningar. Skolan har ett stort, modernt internat och är vackert belägen i västra Blekinge alldeles intill havet.
Här kan du läsa mer om skolan: https://valjeviken.se/folkhogskola/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.