Kryssningar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han är minst sagt skeptiskt till kryssningar… :)
- Redigerat 2020-10-15 16:44 av Staffan
haha.. länge sen jag garvade så mycket.
Mvh // Johan

Tyckte också den var riktigt rolig! :D
Jag har varit på ett par kryssningar, främst för att snabbt kunna få se lite av ställen jag varit nyfiken på men kanske inte vill tillbringa en vecka eller två på.
Just det upplevde jag som positivt, att snabbt få en överblick över karibiska öar (för blåsigt), få återse smekmånadsstaden på Kreta, göra Akropolis på en dag etc.
Vi bodde fint, maten var bra, fantastiska gym etc, men det finns så mycket nackdelar så jag kan inte tänka mig att göra om det.
Främst miljömässiga (undrar hur många ton mat som slängs på en vecka!) och personalpolitiska, men också det där påklistrat glittriga, fokusering på att "roa" folk och på shopping - och dessa stora spelhallar på båtarna. Helt sjukt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3: Beror på vilket rederi du väljer, ju billigare rederi ju mer handlar det att få kunden att spendera pengar ombord 😊
Slängs mindre mat på fartygen än hotell med all inclusive. Anledningen är begränsad förråd. När kryssningen är över så är maten slut den med.
#4: Har du sett hur folk lassar på sina tallrikar på bufféerna? Och har du sett personal bära ut tallrikar med hälften kvar (eller mer).
Och var hamnar resterna? Inte i någon kompost - rätt ut i havet.
Och hur tömmer man toaletterna?
#5: Som sagt det kastas mer mat på turisthotellen i land än ombord på fartygen var tror du hotellens avfall hamnar.
Avloppsvattnet tömmer tyvärr många kryssningsfartyg fortfarande i havet även om vissa nu mer kan lossa i hamnar
Tror du avloppsvattnet renas på turistorterna då måste jag göra dig besviken för allt hamnar i havet ibland nära badstranden där du badar. Är få länder som har kapacitet att rena avloppsvattnet, även vi i Sverige släpper ut stora mängder orenat gråvatten i sjöar och hav.
Turismen har stor påverkan på naturen oavsett färdmedel och var du än bor.
Nu vet jag inte vilka turistorter du pratar om, men i Europa finns det reningsverk i de flesta länder. På t ex Costa del Sol vet jag en enda kommun som ännu inte har ett fullt fungerande reningsverk, men det är byggt och är i provdrift.
Jag förstår att det fuskas enormt med miljöfrågor på en massa ställen. Jag har inte sagt att All inclusive-hotellen är bättre. Nu handlade ju tråden om kryssningar.
Det är inte ok att elda upp alla sopor heller, men bättre än att de hamnar i havet.
Jag såg dessutom en film för flera år sedan om hur personalen har det och hur de utnyttjas på skeppen, det ströp definitivt min aptit för kryssningsfartyg.
#7: Det finns inget land som renar avloppsvattnet till 100%
Och det är bara en av 100.000-tals turistorter som tömmer rakt ut i havet.
Jag har diskuterat sjöfart i många år med andra som jobbar på Kryssningsfartyg, alla säger samma sak lönen är bättre för många från Asien som jobbar ombord än vad dom skulle tjäna iland. Det ger deras familjer mat på bordet.
Känner du till ens miljökraven som sjöfarten själva satt upp? Bättre bränsle, bättre rening av gråvatten. Hur sopor ska hanteras?