Besök.
Vi fick besök av den kanadensiska familjegrenen förra veckan. Dom kom från Vancouver BC och tyckte det var jättevarmt och skönt i Libanon. Jag däremot tyckte det var jättekallt och klädde mej därefter på stranden. Det ligger tydligen i generna att inte frukta så mycket här i livet, för dom kom hit trots att många libaneser inte törs hälsa på över jul.
Trevligt att se lite turistiga bilder från dig för omväxlings skull. Är det lika lugnt som det ser ut?
Ha det bra!
Tom
Tom, det kanske beror på att jag inte turistat på många år .
Vi åkte över till Bekaa på söndan för en dryg vecka sen. Det är en dags tur och när vi kom hem på kvällen, så var köerna in mot Beirut från norr ca 25 km. Detta betyder att massor av folk hade dinerat på nån restaurang uppe i bergen. När man såg detta, så kan man inte tro att det är ett land på gränsen till inbördeskrig. Eller också har libaneserna gått igenom så många krig under dom senaste tusen åren, så att man lärt sig leva för stunden. Man orkar inte oroa sig längre för sånt som kan hända, men kanske aldrig händer. Jag minns att mina föräldrar brukar berätta om en "gumma", som under krigets kafferansonering kokade surrogat kaffe, men när hon fick sin ranson av kaffe, så kokade hon starkt och gott kaffe isf att späda ut det med surrogat. Hon lär ha sagt:"Spara kaffe när man har och spara när man inte har blir ett evigt sparande".
Foto på hur stor stenen i Baalbeck är - ca 3x3x21 m.

Hade de bara otroligt mycket fritid eller skulle stenen användas till något? :) Ser ut som början på en bro…
mvh
Oskar
OK Oscar, Dom övriga 3 stenarna ser du längst ner i bild på detta foto. Den skulle alltså transporteras hit till Jupiter templet. Sen kan man ju fråga sig hur dom bar sig åt för att få pelarna på plats. Dom är drygt 30 m och högst upp finns ornamenterade stenar vertikalt. Pelarna består av 3 delar och är "låsta" med 3 runda stenar i varje skarv. Och dessa pelare har alltså stått emot ett antal jordbävningar, som förstörde dom övriga av totalt 64 st. Prösterna i templet betjänades av 22.000 slavar som endast fick beträda gångar under templet.