Österrike
Hej på er!
Jag och några vänner tänkte åka till österrike i början av nästa år för att åka skidor/snowboard, men kom på att jag vet inte ett smack om landet. Planeringen hittils ser väl ut som följande, 8 personer i två bilar kör ner, via tyskland och sen till någon mysig stuga. Uteliv är viktigt, likaså bra backar för alla smaker.
Hur är det med däck till bilen? Jag har för mig att det är dubbfritt som gäller i tyskland, men hur är klimatet där? Går/är det tillåtet att köra på sommardäck och sen slänga på kedjor när det börjar bli snö, eller vad rekomenderas?
Alla tips mottages varmt!
Mvh,
Jonas

allrounddäck med snökedjor är nog bäst.
var hade ni tänkt åka? min familj har lägenhet i zell am see på sommaren, där här helt underbart. men det är väl inte direkt en skidort om jag förstått rätt.
Vi har inte tänkt så mycket alls på vart, ingen av oss har varit i landet förr så det ska bli spännande :)

Zell am see är en skidort i högsta grad skulle jag vilja säga. Vi har åkt dit ett år och åkt skidor. I vår åker vi igen. Förra gången åkte vi med bil, då med dubbfria vinterdäck. De är såpass flitiga med salt på vägarna genom hela tyskland så några kedjor var det inte ens tal om för våran del.
Bad gastein är väldigt populärt, min syster var dit och det va väldigt fina backar. De har ett ganska begränsat utbud av uteliv, men det finns en hel del ändå. Det värsta är väl att det är långt mellan ställena om man är rund under fötterna o det är snorbranta gator =)
Gå in på www.lionalpin.se , www.stsalpresor.se , www.langleytravel.se och läs lite vad de har för utbud. De brukar ha bra beskrivningar på skidorterna.