Israel
Hemma igen från en solig och varm vecka i Israel, sett det mesta av Israel både gröna fina områden och öken under rundresan. Åkte även genom den höga muren in till palestinskt område för att se Jericho och Betlehem inga problem som svensk gruppresa komma igenom gränsen, det är väl mera när man ska ut ur israel och ska passera alla de säkerhetskontroller med utfrågningar på flygplatsen som det kan ta något längre tid ifall de vet man varit där (men det kan ta ännu längre tid ifall man ljuger för sånt är de tränade se). Vi hade dock inga problem för vi hade ju inte haft någon fri tid på palestinskt område utan hade gått som grupp hela tiden.

Ja, varför är det så svårt att komma därifrån?
Var själv där på resa för ett antal år sedan och när vi skulle hem tog säkerhetspersonal mig och min kompis åt sidan och förhörde oss i separata rum under mer än en timme.
Bästa på den resan till Israel var utflykten till Jordanien och Petra… :)
Dykningen i Eilat var inte speciellt bra tyckte jag, även om det fanns endel coola vrak på lagom djup där.
Låter som att du haft en toppenresa - skoj!
// Staffan
De vill väl mest försäkra sig om att man inte blivit ombedd att ta med sig något av nån annan ex. en bomb. Man måste tala sanning hela tiden och komma ihåg detaljer, kan man inte tydligt tala om var man varit Ex. glömt namnet på hotellet så blir man tagen åt sidan för förhör + man måste kunna visa ifall man fått något ex. fick vi en karta och en keps, så på frågan ifall vi fått något tog vi fram det och visade. Det tog bara några minuter för oss att komma igenom intervjun men vi hade ju guide som förklarat för oss hur det går till vilka frågor vi kommer få, tillsagda att alltid tala sanning och inte verka nervösa eller ifrågasätta hur korkade frågorna än kunde te sig.
Jag var själv på en resa i Jesu fotspår så vi såg alla ställen som var i bibeln som ex, olivberget, herdarnas äng, födelsegrottan, Golgata vandring, dopplatsen i jordanfloden, olivberget, genesarets sjö etc. Vi var även vid västra muren (klagomuren) när sabbaten började etc. så vi såg ju stora delar av Israel. Jordanien såg vi på ca 5m avstånd gränsen går ju mitt i jordanfloden vid dopplatsen det var soldater på båda sidor för att se till så ingen tog sig över floden utan man fick hålla sig på rätt sida.
Tycker det där är en sanning med modifikation att man inte kan och ska ljuga. Det är väl i så fall när man ska IN i landet som man ska vara tyst men jag har massor av vänner som jobbar för olika organisationer (till och med FN personal) som blir tillsagda att ljuga i kontrollerna. Själv bodde jag i Palestina under några månader förra året, underbart land. Sa att jag studerat religion när jag åkte hem och bott i Betlehem och det var ingen som såg igenom det (jag studerade arbete i konfliktzon vilket troligen inte hade varit ok).