Tåg i Europa
Jag vill slå ett slag för tågresor i Europa. Våren 2015 började jag planera för en resa till södra Portugal som jag tänkte göra över jul/nyår. När jag började undersöka möjligheten så stötte jag på första hindret; Tyskland släppte inte sina tidtabeller förrän ca två månader före avgång. Jag väntade till hösten och gick till en resebyrå för att få hjälp att sätta ihop en resa. Jag tänkte mig ett Interrailkort i botten och diverse platsboxningar där så krävdes. Trots att Tyskland hade släppt sin tidtabell så visade sig flera andra svårigheter. Ett är att Deutche Bahn har slutat med nattågen från Skandinavien och ner genom Tyskland, något som gör att man måste gå av och övernatta någonstans. Frankrike är ett annat. Att köpa biljett genom Frankrike på nätet är tydligen omöjligt. Man måste gå av tåget, in på stationen och köpa biljetten över disk! Men hallå! Det innebär att man inte kan boka den fortsatta resan heller på nätet, eftersom man inte vet vilket tåg man kommer med. Frankrike har dessutom begränsat antal platser för Interrail-resenärer, vilket gör att DÄR måste man vara ute i god tid! Nästa problem var att det inte går att boka biljetten över gränsen till Spanien i förväg… Problemen blev för många för att jag skulle orka genomföra den resan med tåg. Samma problem gällde ju även för hemresan och jag hade bokat ett boende i Portugal under x antal dagar och hade ett jobb att passa här hemma. Jag tycker att det är bedrövligt att EU inte kan se till att medlemsländerna samordnar sina tågsystem så att man kan åka tåg istället för flyg när man vill ut och resa! Jag uppmanar alla att kontakta era EU-parlamentariker och tryck på dem att agera.

Jo, att boka tågresor genom Europa är problematiskt! Man kan undra varför dom inte lyckas skapa lika bra bokningssajter som det finns för flyg?
Oskar
Gamla förstelnade traditioner som verkar helt hopplösa att få bukt med.
Tågen växte fram på artonhundratalet då bakgrunden var på sin höjd häst och vagn eller långsam ångbåt och perspektivet var det egna landet, och mentaliteten hänger kvar sedan dess, bland både järnvägsfolk och politiker. Sedan har de ansetts omoderna och satts på svältkost under större delen av nittonhundratalet, vilket väl inte har ökat moderniseringsbenägenheten.
Flyget växte fram i en helt annan tid, en som redan hade börjat bli global med snabba ångbåtar, järnvägar, radio och framväxande bilism – och har alltid ansetts ha framtiden för sig.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Jag önskar att folk verkligen påtalade önskemålet att få till ett sammanhållet boxningssystem för tåg inom EU. Man har sagt i fem års tid att man jobbar på det, men jag vet inte var problemet ligger. Ekoturismen borde efterfråga det.