tidszoner
visste inte riktigt vilken sajt jag skulle fråga på så testar här.
vet att det förmodligen går att googla fram men blev mest ännu mer förvirrad haha, så skulle vara jättesnällt om nån som har mer koll (eller är bättre att söka) kunde hjälpa ^^
jag skulle vilja veta hur många timmar det skiljer mellan colorado, usa och sverige, och om dom ligger före eller efter oss o: tycker det är så krångligt med pm, am, gmt osv.
det är särskilt dessa tider jag skulle uppskatta att få lite mer klarhet i ;D
wednesday 12 pm
friday 2 pm.
Colorado är väl MST, och MST ligger väl -0700 om jag inte är ute och cyklar, så 8 timmar efter oss (GMT+1). Alltså är klockan 4pm (16:00) i Colorado just nu!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
så 12pm blir alltså 08.00 nästkommande morgon för oss om jag fattar rätt haha? :)
fick precis svar på en annan sajt, jag blandade ihop pm och am igen nu haha, så 20.00 blir det alltså här ^^
12pm är dagen, så det blir 20:00 för oss. 2pm är också på dagen, så det blir 22:00 för oss!
AM = 00:00 - 12:00
PM = 12:00 - 00:00
Medarbetare på Djurfoto
ja precis :)
jobbigt hur svårt det ska vara att komma ihåg det där haha ;D
men tack ^^
Jag antar att du har en smartphone. I alla jag har haft har funnits en widget för att visa mer än en tid. I den Samsung (Android) jag har nu heter den helt enkelt "Dubbel klocka". I den ställer du in tid för de zoner du vill jämföra, sen slipper du tänka och räkna om.
Har du iPhone finns säkert någon liknande funktion.
okej! :) tack för tipset.
Enkelt sätt att komma ihåg vad som är AM och PM.
A kommer före P i alfabetet, så AM kommer först, sen PM.

AM Ante Middag = före lunch
PM Post Middag = efter lunch
sorry, jag måste vara jobbig igen ifall nån vill hjälpa mig haha? :( tidsschemat för sändningarna har uppenbarligen gjorts om och nu fattar jag ännu mindre med dessa EST och MST.
vilka tider är det här svensk tid? :/ (och det sänds alltså från collorado.)
wednesday
2:15-5pm EST / 12:15-3pm MST
Det är samma tid om det sänds i Colorado, bara att de har satt ut tider för när de sänds i EST.
MST ligger -7, alltså 8 timmar efter oss.
EST ligger -5, alltså 6 timmar efter oss.
Dvs. 2:15-5pm = 20:15-23:00 för oss, precis samma som innan :)
Om du kan engelska, är sidan timeanddate.com väldigt bra!
http://www.timeanddate.com/time/map/ Här har du dessutom en karta där alla tidzoner är utplacerade med färger. Kollar man upp var Colorado ligger, så ligger det i mitten av USA. Det vill säga att det är rött, alltså UTC -7 (UTC är Koordinerad universell tid, referens för exakta tidsangivelser världen över - wikipedia). Eftersom att vi ligger UTC +1, hamnar Colerado 8 timmar efter oss.
Medarbetare på Djurfoto
haha åh tack vad snäll du, känner mig jättedryg x)
och ja läser i princip bara på engelska så det är inga problem, tack för länken :)