Resor iFokus

Resor

Etikett: 3-europa-utom-sverige
LĂ€st 748 ggr
ineffable.
0

Aktiviteter i Malta

Hejsan! đŸ™‚

Jag och min sambo ska Ă„ka till Malta i en vecka i slutet av augusti i Ă„r. Vi har börjat titta lite pĂ„ vad man kan hitta pĂ„, vad som Ă€r vĂ€rt att se och sĂ„ vidare men vi skulle behöva lite tips och rĂ„d. Ni som har varit i Malta och/eller har andra erfarenheter dĂ€r ifrĂ„n - har ni nĂ„gra förslag pĂ„ vad man kan göra? NĂ„gra "mĂ„sten"? đŸ™‚

BĂ„de jag och min sambo Ă€r glada för att Ă„ka runt och titta pĂ„ saker, men en dag pĂ„ stranden funkar det med. Bara roligt med variation! đŸ™‚

MelodyX
3

Jag har bott pĂ„ Malta och har min man dĂ€r plus fortfarande lite arbetsprojekt kvar sĂ„ jag besöker ön regelbundet. 

StrĂ€nderna Ă€r smĂ„, det Ă€r inte riktigt solsemester man vill ha om man Ă„ker till Malta men i augusti Ă€r det fruktansvĂ€rt varmt med hög luftfuktighet. 

Tips dÄ;

Ön Ă€r liten och personligen Ă€lskar jag det för det Ă€r lĂ€tt att ta sig runt hela ön om man vill med buss. Bussen kostar 1.50 euro per person och dag, BEHÅLL biljetten för den gĂ€ller hela dagen och det Ă€r dessutom en hel del kontroller (visserligen kostar det bara tio euro om man saknar biljett, men Ă€ndĂ„). 

* Vandring; Det finns olika vandringsstigar om man Àr intresserad av det, i augusti Àr det ju varmt men öns södra del Àr definitivt vÀrd att gÄ till fots, antingen frÄn Marsascala (min favoritstad pÄ Malta) dÀr ni hoppar av bussen vid St Thomas Bay och kan gÄ hela vÀgen till Birzebuggia, tar ca tvÄ timmar i normalt gÄngtempo. Eller sÄ stannar ni i Marsaxxlokk, en underbar liten fiskeby mest kÀnd för att det var hÀr fredsavtalet under kalla kriget slöts. Marsaxlook har ocksÄ en fin liten marknad pÄ söndagar, vÀl vÀrd att besöka. Ta med badklÀder, ni passerar Petes Pool mellan Marsascala och Marsaxxlokk. LÀnk.

* StrĂ€nder Jag rekommenderar Pretty Bay (Byte buss i Valletta till Birzebuggia) eller Gajn Tuffieha (buss 225 frĂ„n Sliema/St Julians) som inte Ă€r sĂ„ överexploterade av turister. Fördel tror jag för barnlösa par pĂ„ den sistnĂ€mnda dĂ€r vĂ„gorna gĂ„r lite högre och det dĂ€rför inte Ă€r sĂ„ mycket barnfamiljer. Ta en titt pĂ„ flaggen innan ni Ă„ker pĂ„ strĂ€nderna, vissa perioder i augusti-september kan det finnas extremt mycket maneter i vattnen.  

* Gozo. FĂ„r inte missas. Kostar 4-5 euro för fĂ€rjan över.Ta turistbussen (och dĂ€r gĂ€ller prut).  Hoppa av och spendera nĂ„gra timmar vid Azure window. 

*Mdina och Rabat. Buss 202 eller 203 frÄn Sliema och St Julians. Gamla riddarstÀder och otroligt fina restauranger i Mdina. DÀrifrÄn kan ni ta buss 201 mot Dingli Cliffs och Blue Grotto (var dock beredd pÄ att det kan dröja att komma pÄ rÀtt buss om ni hoppar av i Dingli, det Àr mycket turister i Augusti och Àr bussarna fulla stannar de inte ens. Bussen mellan Rabat och Blue Grotto gÄr en gÄng i timmen. Nu var restaurangen stÀngd nÀr jag var dÀr senast, annars finns det en hyfsat billig restaurang vid Dingli cliffs som har riktigt god mat och kall öl ;-)

Valletta - brukar ha en massa arrangemang och Ă€r en liten men vĂ€ldigt trevlig stad med mycket att gĂ„ och titta pĂ„. Det gĂ„r Ă€ven att ta bĂ„t över till The Three Cities, hĂ€r spelades bland annat delar av Gladiator in. Egentligen inte mycket att se men riktigt gamla stĂ€der med fort frĂ„n riddartiden och fina restauranger. 

Se till att besöka en feast, de pĂ„gĂ„r frĂ„n maj till oktober och dĂ€r ligger svenska fyrverkerier i lĂ€ ;-) LĂ„ter som ett bombanfall varje helg i fem mĂ„nader. Beroende pĂ„ nĂ€r ni ska dit sĂ„ kan ni hitta fester och festivaler pĂ„ den hĂ€r sidan ; Visit Malta. 

Glöm inte snorkelutrustning, bor ni i Sliema Ă€r klippstranden ett helt ok tillhĂ„ll och Ă€ven om det ska vara en av öns sĂ€mre snorkling ser det ut som ett akvarium. Dock Ă€r det rĂ€tt starka strömmar ganska nĂ€ra stranden sĂ„ simma inte för lĂ„ngt ut. Vill man festa Ă€r det naturligtivis Pacerville som gĂ€ller. Jag Ă€r dock inte överdrivet förtjust i den typen av fylla och föredrar de lite mer sofistikerade nattklubbarna nere i Sliema Ferries men det beror ju pĂ„ vad man vill ha ut av semestern ;-) 

Hoppas ni fÄr kul, frÄga pÄ om du undrar nÄgot.

[scrappy]
0

Följer! Vi ska ocksÄ till Malta i slutet av sommaren. :)
SÄ mÄnga bra tips #1. :)

MelodyX
2

Bara frĂ„ga om ni Ă€r ute efter att se nĂ„got speciellt. Jag har inte koll pĂ„ allt men har ju vĂ€nner med vitt skilda intressen som bott pĂ„ ön i mĂ„nga Ă„r sĂ„ jag kan nog vidareleda tips frĂ„n dem om det Ă€r sĂ„ :-). Ja just det, öl pĂ„ Dixies (ligger i parken vid Xiles i Sliema, mellan tvĂ„ lekparker efter strandpromenaden) Ă€r ett mĂ„ste. Tycker jag ;-). De har vĂ€ldigt trevliga biosalonger i Pacerville  ocksĂ„ om ni vill göra nĂ„got annat nĂ„gon gĂ„ng. Och vill ni trĂ€ffa andra svenskar Ă€r vĂ€l i princip Nordic Bar i Pacerville the place to be (Ă€ven om de finns överallt i augusti ;-) )

ineffable.
0

#1: Tack snĂ€lla för ditt lĂ„nga inlĂ€gg! Det hjĂ€lpte verkligen jĂ€ttemycket. đŸ˜ƒ Skönt att veta att transport och sĂ„ vidare Ă€r billigt i och med att man vill se sĂ„ mycket som möjligt. Vet du hur priserna pĂ„ restaurangerna ligger? Är det i stil som med Sverige eller det Ă€r mer/mindre? đŸ™‚ Hur stort Ă€r Gozo? LĂ„ter mysigt att kunna spendera en dag dĂ€r. Är det nĂ„got som Ă€r speciellt kĂ€nt med Gozo? Som man absolut mĂ„ste se dĂ€r? đŸ™‚

#2: Åh vart ska ni bo nĂ„gonstans? Vad trevligt! Hoppas att ni fĂ„r en trevlig resa. đŸ˜ƒ

#3: Är det en svensk invasion dĂ€r i augusti kanske? đŸ˜‰ Ă–l pĂ„ Dixies lĂ„ter som ett vĂ€ldigt bra förslag haha, lĂ„ter jĂ€ttehĂ€rligt att sitta i en park! đŸ˜ƒ

MelodyX
0

Det Ă€r alltid svensk invasion pĂ„ Malta, finns runt 10.000 svenskar pĂ„ ön som jobbar, de flesta i St Julians och Sliema. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€r de flesta turister och framförallt sprĂ„kreseungdomar hĂ„ller till sĂ„ hĂ„ll er ifrĂ„n dĂ€r om ni kan
 Malta fĂ„r ungefĂ€r en miljon turister om Ă„ret, de flesta under sommarmĂ„naderna. Det mĂ€rks pĂ„ en sĂ„dan liten ö och dĂ€rför om ni Ă„ker till strĂ€nderna Ă€r ett tips att gĂ„ upp tidigt. Vi har aldrig haft problem att fĂ„ tag i solstol (vilket Ă€r ett mĂ„ste för sanden hĂ„ller typ stektemperatur) oavsett tid vi kommit dit men som sagt, det Ă€r trist om man blir utan. 

Maten i Sliema och St Julians och turiststĂ€llena (typ Mdina, Valletta) ligger som i Sverige, nĂ„got billigare kanske. Öl Ă€r naturligtvis betydligt billigare, cider dyrare dock, vin billigare, Pizza och Mc donalds dyrare. Om ni dock bara kommer ifrĂ„n huvudgatorna kan ni hitta smĂ„ prisvĂ€rda restauranger, Ă€ven i turistorterna. Jag har tyvĂ€rr sĂ€mre med tips för restauranger kommer och gĂ„r pĂ„ ön och det dĂ€r beror ju pĂ„ vad man gillar. Det finns en pizzeria dock mitt emot en av de lekparkerna jag pratade om pĂ„ andra sidan vĂ€gen som ska vara den pizzeria i vĂ€rlden som sĂ€ljer mest calzone och som Ă€r vidaberömda just för den. Jag gillar inte pizza sĂ„ jag kan inte sĂ€ga om det Ă€r bu eller bĂ€ ;-)
 Annars ligger mina favorithak efter strandpromenaden i nĂ€rheten av dessa parker (jag har barn sĂ„ vi har fĂ„tt spendera en del tid dĂ€r ;-) ) som heter Peppis och Surfside, de har bra, lite mer amerikanskt stuk pĂ„ maten.  

PĂ„ Gozo Ă€r det azure window som mĂ„ste ses, det gĂ„r att bada dĂ€r ocksĂ„ i inland sea men jag vet inte om jag personligen var sĂ„ imponerad av det. Det har en strand pĂ„ Gozo ocksĂ„, Ramla Beach, tror den Ă€r lite lugnare ocksĂ„ eftersom den ligger pĂ„ just Gozo. Inga problem dock att slĂ„ ihjĂ€l en dag pĂ„ den ön, det Ă€r betydligt lugnare dĂ€r Ă€n pĂ„ huvudön.  Jag skulle ocksĂ„ sĂ€ga att turistbussarna Ă€r en fördel dĂ€r, man köper en biljett och sĂ„ kan man Ă„ka hela dagen och hoppa pĂ„ och av som man vill, och turistbussarna gĂ„r ocksĂ„ förbi de viktigaste sevĂ€rdheterna. Samma med huvudön, men det Ă€r sĂ„ lĂ€tt egentligen att ta sig runt Ă€ndĂ„ sĂ„ man kanske inte behöver lĂ€gga en massa pengar pĂ„ turistbuss för att ta sig runt