Kazakhstan
Hallåå ! Det är så att jag har aldrigt varit i Kazakhistan och ni som reser mycket hit o dit o vet om allt kanske kan hjäpa mig lite?? Tack! Tänker stanna där några månader och undrar vad man kan göra där annat än shoppa,titta på utsikter,o.sv…..turist liv. Jag tänker mest på normalt "Svensson" liv. Hjälp mig!

Oj, Kazakhstan är kanske inte det vanligaste resmålet men hoppas du hittar någon här som varit där och som kan ge lite tips! Själv vet jag knappt något om landet…bara det är iofs något som gör att man borde åka dit!
mvh
Oskar

Å vilket spännande resmål. Jag har inte själv besökt landet, men regionen intresserar mig mycket. Jag rekommenderar dig att kolla in www.lonelyplanet.com. Här finns både information om landet och tips från resenärar som varit där. Vet inte om det finns en guidebok bara för Kazakhstan men säkert för regionen. Berätta gärna mer om din resa!
Tack för svaret! Jag har hittat på nätet några nya saker men inte riktigt vad jag letar efter. T.ex. vad annat man kan göra där än "turister" gör. Om jag blir sjuk,hur är de med sjukvård? Lite om vanor? Språk kurs? Allt mellan himmel och jord. Jag har fått veta att de kan bli -45 på vinter. Man klarar där på ryska språket som jag kunde "pyttelite" innan men har glömt nästan allt (läste hemma såpass att klarade några resor till Ryssland utan tolk) Läste nånstans att de finns lite folk där som pratar turkiska också.Tack och lov att jag har lärt mig turkiska på mina resor till Turkiet. Jag planerar ingenting före resor men nu har jag kollat lite att det är så nära Kina att…..Jag läste här vad andra skriver om Kina att kanske om det går att ordna visum i Almaty (för. Alma Ata) Kan inte låta bli att berätta en gammal rolig sak när jag o en kompis skulle bilsemestra i Ungern utan att planera nåt och utan karta åkte vi också. Vi hadde rätt väg men kom aldrigt till Unger istället hamnade vi till i Öst o Väst Tyskland och resten av resan vi var i Tjeskoslovakien men inget fel på de. Jag vad sååå nöjd på resan! Nästa vecka börjar visum jobb,närmaste Kazakhstan konsulat ligger i Oslo. Alla papper är nästan ok. Jag inbillar mig att får min visum om 2 veckor! Kom hem från Marmaris 1v. sedan att jag har ingen panik om de tar lite mer tid. Hörs!