Resor iFokus

Resor

Etikett5-sverige
Läst 1065 ggr
truedobrevic
1

Byta tåg..

Hej! Ska för första gången med tåg åka till min kompis som bor drygt 50 mil härifrån som en överraskning åt henne. Jag är väldigt nervös och har några funderingar, eftersom jag är väldigt klumpig, duktig på att gå åt fel håll när jag nyss blivit informerad om vilket som är rätt håll, glömsk osv. Ska byta tåg i Gävle, är den tågstationen stor och komplicerad? Hur vet jag att jag är på rätt spår och på rätt tåg? Och ja, alla såna frågor undrar jag över. Eftersom jag åker med tågkompaniet därifrån förväntar jag mig inga stora förseningar men när jag åker med SJ från där jag bor så kan det nog bli förseningar.. Vad händer om SJ blir försenad så att jag missar tåget från Gävle? Har ju bara 12 min på mig att byta.. Tack på förhand! :)

Dt1
0

Nu har jag aldrig varit i Gävle, men de brukar ropa ut i tåget man åker vilka spår anslutningstågen ska gå.

Du kan även alltid fråga de som jobbar på tåget. 

Det kommer gå bra ska du se!

[Jimmy.L]
1

Gävle central är inte så stor och du hör utrop samt ser på skärmarna vart tåget går ifrån. Kontakta tågvärden vid försening och hör med om ni blir försenade eller så ringer du SJ.

KPD
1

Trafikverket har överskådlig information, även om förseningar inte alltid uppdateras direkt. Här är informationen för Gävle C. Man kan klicka på tågnummer för att se information om respektive tåg, och för varje tåg kan man klicka på stationerna som tåget har resandeutbyte vid.

Gävle C/WebPage/TrafficSituationCity.aspx?JF=7&station=74,g%C3%A4&arrivals=0&nostat=1 "Gävle C")

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
1

Beträffande anslutningar har man rätt till ersättning, om man har en resplusbiljett eller annan biljett för hela resan. Har man köpt biljetterna separat ansvarar man själv för att ha tillräckligt med tid för att anslutningar ska fungera.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

mikkan01
1

Gävle station är inte stor alls, du går ner för en trappa där det finns informationsskärmar och går till rätt tåg, kan nästan försäkra dig om att du hinner gott och väl på dina 12 minuter! 😉

~mikkan

truedobrevic
0

Hej nu sitter jag på första tåget som blev försenat med ca 15 min vilket gör att jag missar tåget från Gävle. Har redan pratat med biljettkillen och han sa att det skulle gå att fixa men nu har det gått två timmar och det har inte uppdaterats någon ny tid på trafikverket.se, enbart när detta tåg kommer. Nån som vet vad jag kan göra? Svar Bara 1 timme kvar tills Gävle nu…

truedobrevic
0

Hej nu sitter jag på första tåget som blev försenat med ca 15 min vilket gör att jag missar tåget från Gävle. Har redan pratat med biljettkillen och han sa att det skulle gå att fixa men nu har det gått två timmar och det har inte uppdaterats någon ny tid på trafikverket.se, enbart när detta tåg kommer. Nån som vet vad jag kan göra? Svar Bara 1 timme kvar tills Gävle nu…

truedobrevic
0

truedobrevic
0

truedobrevic
0

Lyckat med 4 inlägg men jaja

Oskar
0

Hur gick det? Kom du fram som du skulle till slut?

truedobrevic
0

#11 Ja, jag kom fram! Det var en kvinna som stod och tog emot biljetterna i Gävle så passade på att fråga henne. Idag ska jag hem och hur det går blir intressant ;)