Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1178 ggr
Kazen
2007-07-27 19:45
0

Laos

Någon som besökt Laos eller nordöstra Thailand och som kan ge tips på sevärda platser? Jag är speciellt intresserad av södra Laos eftersom denna del av landet verkar vara mer svårtillgänglig. Någon som vet hur det är att resa här? Hur är förbindelserna? Vägarna? Vi planerar att ta oss från Bangkok till södra Laos, resa genom Laos till de norra delarna och därefter tillbaka till Bangkok. Hoppas fixa detta på 3-4 veckor.

Oskar
2007-08-01 20:32
0

Nope…inte besökt något av länderna. Men det finns en hel del info om Laos på nätet. Kollade tex på hur vägarna var och det står så här "The condition of the roads outside of the major towns are appalling, so only those who have to, or enjoy dusty adventures, use them. ". Ha. :)

Det verkar som om det är flodbåt och flyg som gäller i Laos.

Låter som en spännande resa!

Oskar

Kazen
2007-08-07 11:01
0

Har läst något liknande och skulle därför gärna prata med någon som varit där. Enligt Lonely Planet ska det vara möjligt att resa landvägen men som sagt inte helt oproblematiskt.

taxi
2007-08-09 06:24
0

Bästa sättet är att ta flyget upp till Ventianne och där kontakta några tour-operaters, finns ett flertal att kontakta och inte speciellt dyrt att hyra minibuss med chaufför.

Alternativ är annars att ta tåget ifrån Bangkok upp till Friendship Bridge för att därifrån ta sig över gränsen till Laos.

Snikvarianten är buss ifrån både Eckamai, ligger i sydöstra Bangkok eller ifrån Morchit som ligger i norra Bangkok. Resan brukar ta ca 12 - 16 timmar med expressbuss. OBS, det är inte europeisk standard på bussarna.

Allt är ju en kostnadsfråga. Även Koh Phangan Travel i Stockholm kan hjälpa er med bokningar om ni vill ha allt ordnat innan ni åker, enligt min mening är dom bland dom bästa samt den som är mest ärlig. Säger dom att det inte fungerar så fungerar det faktiskt inte.

MVH Taxi på ettt sjukhus i Rayong

Kazen
2007-08-09 11:16
0

# 3 Tips direkt från platsen alltsåGlad Tack! Sjukhus låter dock inget vidare. Inget allvarligt hoppas jag.

Har du någon aning om hur det är att resa i själv Laos? De jag har pratat med har bara besökt norra Laos och jag börjar ana att det finns en anledning till det. Just därför önskar vi ta oss ner söder över eftersom det verkar vara färre turister där.

Resan till Laos gräns har vi tänkt att dela upp i kortare etapper. Har du några tips om platser att stanna på?

Kazen
2007-08-16 23:50
0

Ingen som varit i Laos alltså?

taxi
2007-08-24 07:36
0

Om du kommer till Ventianne och vill försöker ta dig mot sydost, så rekommenderar jag dig att antigen ta vägen ifrån Isan i nnordöstra delen av Thailand, finns ett stort antal  gränsövergångar att välja mellan. Det andra alternativet är att utgå ifrån Cambodia ochh ta dig norr-över. Dom flesta som jag pratat med har utgått ifrån den Thailändska sidan och har fått uppleva hur det är att resa i ett fortfarande krigshärjat område, fortfarande är det till vissa delar områden som ej är minröjda och man ser alltsom oftst  färska kratrar efter dessa minor som exploderat helt nyligen

MVH Taxi som nu har blivvit flyttad till  ett sjukhus i Bangkok

bosse
2007-08-27 15:39
0

Kazen, jag såg nyss på AG att Taxi har dött i helgen. Han skrev till mej att han låg på sjukhus med njursvikt och jag lovade att tända ett ljus för honom.  

bosse

Oskar
2007-08-27 16:13
0

Det var mycket sorgligt att höra! Kände inte Taxi mer än genom de inlägg han gjort här men sorgligt är det likväl!

Kazen
2007-08-27 20:44
0

Nej vad tråkigt att höra! Overkligt när han skrev sitt sista inlägg för bara några dagar sedan! Tack för att du meddelande mig Bosse.

bosse
2007-08-28 13:28
0

Inlägget i din sträng här eller det han skrev i sin gästbok till mej bör ha varit något av det sista han skrev på Internet tror jag.

Detta skrev "davster" på AG om honom.

_Jag hälsade på Taxi i Ban Phe i våras.
En man som hade fler järn i elden än de flesta, minröjning i Kambodja, turistpolis i Thailand och aktiv på börsen.
Han älskade sitt Thailand men han lät förstå att han ibland saknade det sociala i och därför satte stort värde på AG och BS.

Hans bror som var på plats i Bangkok för donation fick åka hem i ogjort ärende,grymt, mina tankar går till honom och Taxis  "dam" som han kallade sin älskade.
Vila i frid,Taxi._

bosse
2007-08-31 15:33
0

FYI only.

Taxi kremerades i morse i Thailand kl. 07.00 svensk tid. Han skulle ha gift sig i december. Tänd ett ljus!

bosse