Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1298 ggr
Olinaeriksson
0

Budget - Thailand

Hej! Jag och min pojkvän ska åka till Thailand den 7 Maj och stannar i 13 dagar. Det jag har lite problem med är att räkna på en budget för 13 dagar för oss två. Flyg och boende på Mai Khao Lak är redan betald. I budgeten ska det alltså ingå allt man behöver för att leva i Thailand i två veckor. Så som mat, transport, utflykter, dryck och kanske lite shopping samt massage och sånt. Sånt som man vill göra på semestern.

På hotellet ingår frukost. Jag vill åka på kryssning i Phang Nga bukten, åka på djungeltur (rida på elefant och åka kanot), åka till Phuket och shoppa lite, kanske besöka en national park i khao lak, besöka de olika stränderna, kanske åka till Phi Phi-öarna på snorklingstur. Vissa saker går att boka hemifrån genom fritidsresor (som jag bokat resan med) är det då värt att göra det och veta att man kan komma iväg på vissa resor eller ska vi vänta tills vi kommer ner? Vi kommer även tillbringa några dagar där vi endast ligger på stranden och badar.

Vilken budget skulle ni satsa på att ha med på två personer med allt det ovanstående inräknat?

Oskar
0

Hej!

Jag besvarade en liknande fråga här på forumet nyligen. Kanske att du kan bli hjälpt av mitt svar i den tråden:

http://resor.ifokus.se/discussions/531543238e0e7437070016f9-hur-mycket-kostar-det

Där gällde det ju ett annat land men principen är den samma. Svaret i den tråden går ut på att det bästa är att titta på de index som finns. Och om du klickar på länken i den tråden kommer du till en sida med ett semesterindex. Söker du på Thailand där får du upp siffran 48 vilket innebär att prisläget är ca 48 % av vad det är i Sverige. Dvs du kan grovt räkna med halva priset. Så om du uppskattar ungefär vad alla restaurangbesök, utflykter, taxiresor och liknande skulle kosta i Sverige  så kan du sedan halvera detta.

Oskar

Olinaeriksson
0

Jag såg faktiskt det inlägget efter jag skrivit det här inlägget men jag tyckte ändå att det är svårt att räkna ut då jag inte i vanliga fall åker ut på liknande utflykter här i Sverige! Men i matväg, taxi och liknande var det till stor hjälp! Tack så mycket :)

Olinaeriksson
0

Jag såg faktiskt det inlägget efter jag skrivit det här inlägget men jag tyckte ändå att det är svårt att räkna ut då jag inte i vanliga fall åker ut på liknande utflykter här i Sverige! Men i matväg, taxi och liknande var det till stor hjälp! Tack så mycket :)

Oskar
0

Jo just utflykter kan vara lite svårt att beräkna…du får googla runt lite och se om du hittar några ungefärliga priser.

Olinaeriksson
0

Nu har jag bokat utflykter hemifrån. Jag har läst att det oftast är billigare att boka direkt på plats i Thailand men jag ville vara på den säkra sidan då det är lågsäsong när vi befinner oss där och jag vill gärna åka på dessa utflykter.

Hur som så är det mest maten jag funderar över fortfarande då det känns som om det är maten som kommer dra mest pengar.

Är cirka 200 kr per dag för lite räknat för oss två? Vi tänker förmodligen äta på stränder och typisk traditionell thailändsk mat. Jag har läst att man kan äta bra thailändsk mat på matstånd och så vidare för ungefär 30kr per person. På utflykterna är maten redan inräknad i priset jag har betalat så vissa dagar kan man äta bättre middagar i form av två/trerätters istället för att betala för lunchen. Låter detta rimligt?

Är 200 kr per dag för lite räknat för diverse mat och dryck under en dag? Så som frukt, vatten, öl, drinkar, glass och så vidare?

backpacker
1

Jag kan hjälpa till med lite dagsaktuella priser!

Vi var 4st som reste ner till Asien ca 30dar. Startade i Singapore var där 4dar sedan in i Malaysia o var där på en ö ca 5 dar o sedan vidare in i Thailand o vidare till en ö och sen vidare till Bankok 5 dar på ett fint hotell med pol. Blev lite shopping där i några dar

Blev en snabbsväng in i Burma för att förnya visat i passet för ytterligare 15 dar.

Hela den biten där nere med allt, resor (Båt, Taxi, Buss, tunnelbana) boende, mat, shopping kosta oss ca 30,000 kr. Utslaget per dag 1 person ca 250kr. Men då bodde vi inte på några lyxigare ställen eller turistområden med dyrare boende, restaurang priser.

Lite priser på mat o dryck.

Öl. Chang 62cl  på 7-11en 60 Bath   restaurang 100-120 bath

Vatten 1,5 l    7-11en 20 B        Rest.  50B

Cola burk      7-11en  20B         Rest.  40B

Måltid 50- 200B

Glass  30B-50B 

Frukt ca 20-30 B

Taxi kortare resor  100-400B

Lokal Songtaew (taxi buss)  20-40B 1pers.  http://ieee-nanomed.org/2013/transportation/

Längre bussresor 300B-600B 1pers.

Båtresor 200B-600B 1pers.

Dyrare båtresor med speedboat till ö t.o.r längre bort Ca 2,000B 1pers.

Allt är ungefärliga priser beror på var man befinner sig o om det är högsäsong o hur man kan pruta. 😉

Thailändsk producerade varor är mycket billigare att köpa än västerländskt.

Man får ca 500 Th.Bath för 100kr

Resa är livet! Glad

Olinaeriksson
0

Så ni räknade ungefär 250 kr/dag per person inklusive boende? I så fall blir det ju lite billigare för oss. Men att räkna 500kr per dag för oss två känns ändå som ett bra pris!

Vissa dagar gör man ju mer och vissa dagar hänger man ju bara på stranden och vi ska förmodligen inte ut på några längre resor eftersom vi bara ska vara där i 14 dagar. Runt omkring i Khao Lak och till olika stränder och sådär :)

Tack för svar!

backpacker
0

Ja det blev ett snitt på hela reseuppehället i Asien den här gången.

Men det går att bli av med pengarna med en rasande fart om man vill det.

Vill man ha koll på vad man gör av med så för kassabok så ser man vart pengarna tar vägen dag för dag, om man har lite mer tajt budget.

Resa är livet! Glad