Resor iFokus

Resor

Etikett7-resa-med-barn
Läst 4055 ggr
Enrik
0

Flyga med tvååring?

Vad göra om barnet inte vill sitta i sin stol eller fastspänd när vi måste, ska dom f.ö. sitta framåtvända?

johan
0

Har ingen större erfarenhet, men jag tror att de brukar sitta i ena förälderns knä och få något specialbälte som kopplas ihop med förälderns bälte på något sätt.

Att barnet inte vill sitta still spelar nog inte så stor roll. Dom får nog skrika bäst dom vill. :)

Mvh // Johan

AndersE
0

#1 Riktigt. Tvååringar sitter i förälderns knä, med eget bälte som fästst i förälderns. Ska helst sitta i knät framåtvänd.

För riktigt små barn kan finnas särskilda anordningar. Större får eget säte.

Enrik
0

Vi betalar nästan fullt pris för barnet så det blir nog en egen stol

Jessie
0

Muta tvååringen med saker som dem tycker om, så gjorde jag med min brorson när vi åkte!! Oftast får det leksaker mm då ni kommer till planet och då brukar de vara nyfikna på vad det är!! Lycka till

AndersE
0

#3 Då kan du ta med en bilkudde så sitter han/hon bättre.

Har barnet egen stol får du inget extrabälte. Vill barnet hellre sitta i knä kan du fråga efter ett i alla fall.

Enrik
0

Bra, jag är svag för skrikande och gråtande barn.

mandymoo
0

Om barnet är under 2 år och har biljett som "infant - inf" så sitter den i knät. Har den biljett som "child- chd" så har den eget säte… och sen är det ju så att den ska vara på sin plats under hela resan….barn får alltså inte befinna sig i gången under flygresan utom när man går till o från toaletten….

Men titta i biljetten så ser du vad du har för biljett… priset är inte det bästa sättet att titta på sånt… beror helt på efterfrågan på biljetter *ler*

Enrik
0

Så man kan få betala nästan fullt pris för att ha ett barn i knät?

mandymoo
0

Nej det borde inte vara så… men titta för säkerhetsskull. Beror ju också om barnet är fylda 2 eller inte . För är den det så får du inte ha den i knät som infant.

DEFENDER110
0

#5 Sluta mumla massa dummheter nu andersE har du inga barn eller. Man går väll inte och släppar på bilkudde på resanFundersam sedan när barnet fyllt 2år så måste barnet sitta i ett eget säte.SUCK

.

mandymoo
0

#10 stämmer. Barn över 2 år måste sitta i egen stol…. allt har med säkerhetsregler att göra.

DEFENDER110
0

11#TACK

AndersE
0

#11 Visst har du rätt. Fast dagen innan födelsedagen kan de sitta i knät. Jag kallar min tjej tvååring, men hon är faktiskt bara drygt 22 månader…

mandymoo
0

#13 Ja nu måste dom ju gå efter något och då blir det 2 årsdagen. Frågan är om du ska flyga ut dagen innan barnet fyller 2 år men hem efter har barnet fyllt 2 år. Det är lite olika mellan flygbolagen. Men oftast får du då köpa en stol. Annars blir det bara problem när du ska hem.

Du blir tvungen att köpa en stol för barnet vid hemresan. Sånt här tänker man kanske på när man åker på 14 dagars semester…..
Men många som åker under en längre tid gör inte det - kanske till och med byter hemresedatum - bara att snällt betala en biljett innan man får checka in barnet …. brukar vara mer än tandagnissel då om vi säger så…. och det kan bli ganska otrevlig….

Ska återgå till #1… det här med att dom får skrika bäst dom vill men ska sitta där dom ska sitta….
Många föräldrar tror att det är helt okey att ha sina barn springande i gången…. vilket det inte är… barnen ska hålla sig på sin plats…. gången är crew´s arbetsplats… och vagnarna som dras där är tunga - händer något och en sån rullar iväg… inte kul alls.

Men tyvärr så tycker allt för många föräldrar med barn att dom måste få fördelar för dom har ju små barn…. kan man inte få sitt barn att sitta på sin plats… o leka med saker man har med sig… då ska man nog tänka efter mer än en gång om man ska ta barnet med på en flygtur.

Annika
0

Ska ni åka långt eller bara nån timme? Underhållning är väl det bästa. Ta med böcker att läsa, eller rita eller nånting att leka med. Visst, de brukar få nånting att leka med på planet, men ta inte det som en självklarhet. Se till att ha med kul saker, gärna nånting som är nytt så att det är lite nyhetens behag. Då brukar det dröja längre innan de tröttnar, en ny bok eller nåt nytt pussel eller vad ni nu hittar på. Tålamod är inte heller så dumt att ha. :-)

Hur han/hon ska sitta får du ju exakt info om på planet, naturligtvis behöver du inte ha med dig egen "utrustning". Hur skulle det se ut. Det är ju inte precis första gången som ett barn kommer ombord på ett plan.

Ha för övrigt en trevlig resa!

AndersE
0

#14 mandymoo, det möter väl inga hinder att ha med en bilkudde?

mandymoo
0

Vad jag vet så brukar man om man har bilkudde med sig oftast checka in den… annars ha den som handbaggage - men mest då bara för att den inte ska bli förstörd… å andra sidan har alla så otroligt mycket handbagage ändå med sig o oavsett storlek eller vikt så är det bara 1 som gäller… o då skickar dom det.

Så om man får ha den i planet ska jag ha osagt… jag "slåss" bara med passagerarna innan dom är på planet *ler*

AndersE
0

#17 Aha, jag trodde du var flygande…

Jag har haft med mig en spädbarnsstol en gång. Den gången hade vi inget eget säte till barnet, men chansade på att planet inte skulle vara fullt. Hade det varit fullt hade vi släppt den i "sliden". Nu hade vi tur och kunde spänna fast lillen ordentligt i stol i eget säte. Kanon!

Jag förstår att bilkudden kan vara för stor som handbagage, men om man har den i stolen så tar den ingen plats i rack eller under stol. Och eftersom den är fastspänd kan den inte flyga omkring - så jag tycker det borde fungera. Men man får nog vara beredd på att behöva checka in den…

mandymoo
0

Nej då… vi ska se till att allt är OK redan innan dom kommer så långt som till planet…. sen ler dom mot passagerarna o skäller på oss för att det kommer ut "fel" saker till planet……

Bara det att passagerarna tror att vi bara jäklas *ler* men så är det inte o tyvärr så har olika bolag olika regler… o det är bara att rätta sig efter dom…

AndersE
0

Jo, jag vet…

Det häftigaste handbagage jag hört talas om är en stavhoppare som hade staven med sig in i kabin!

Slå det!

mandymoo
0

Nu tror jag ju inte helt på den… *ler* men om du bara visste vad dom har i sina handbaggage och hur tunga dom är så *Ler*….

AndersE
0

#21 Den är faktiskt sann!!!

DEFENDER110
0

Fast de ju lite upp till AndersE om nu han vill ta med barnstol med sig desså mindre hand bagargs får han ha mig sig.Varför inte passa på ta med sig mat för hel vecka också sedan kan ta med tältet så slipper du hotel kostnaden Flört

mandymoo
0

Ja bara det inte är surströmming så *ler*

DEFENDER110
0

Jo 30kg explosiv surströmmingFlört

Linda
0

När vi åkte till USA så satt vår dotter i en kartong visseligen då 4 månader bara men iaf, har aldrig behövt bilstol när vi flygt med barn…hmmm konstigt.

Faxlin
0

Va? Satt hon i en kartong? hihi
Förlåt med nu såg jag framför mig en banankartong där ni knölat ner henne. hihi
Förlåt, skyller på klockslaget;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DEFENDER110
0

#27asgSkrattande

DEFENDER110
0

När vi ute och flyg sist så fick pojken en eget handbagage en lite byggare bob vätska där vi fylde med lite leksaker samt godis Han höll sig lung tills vi landade men berode på att de gorde ont i örona när vi landade så de va  lite små gnäll bara .Glad

Linda
0

#27 Jupp typ så..nära men de hade "barnkartonger" att spänna fast i flygstolen.

-Men hon satt mesta dels faktist inne hos piloten och kaptenen så vi fick vila..

-Båda jag och Charlie var helt förundrade över den otroliga servicen..

Snuttenuttan
0

När vi reste till Turkiet med vår då 10 månaders tjej hade vi en sån tur att vi satt längst fram i planet och en korg sattes upp på väggen framför och vi hade fria händer när maten serverades..tyvärr blev hemresan inte lika bra för vi hamnade mitt i planet med framförvarande med fällda stolar och jag med en tös i knäet……

Men när vi rest med småbarn har dom haft eget säte…lite sysselsättning i handbagaget krävs dock och helt still vill väl inte små sitta?man får röra sig lite smidigt vid tillfälle….inte låta barn springa hur som helst förståsGlad