Jobba utomlands
Min dröm är att åka till Australien/Nya Zeeland och jobba. Sitter och kollar igenom olika sidor med information om olika program, reseplaneringar mm. och får ont i magen av längtan att åka iväg.. Det jobbiga är att jag måste vänta tills jag har gått ut skolan och jobbat en eller två somrar innan jag kan åka. En annan jobbig sak är att jag inte känner nån annan som vill backpacka, och jag vill helst åka med en kompis.. De jag pratat med är bara intresserade av att resa iväg nånstans, vara där nån vecka och åka hem igen. En helt vanlig semester helt enkelt. Men jag anser att det bästa sättet att uppleva ett nytt land med en annan kultur är att vara där ett tag, jobba lite och resa runt när man har möjlighet! =)
Så nu undrar jag om någon här har varit iväg på nåt liknande? kanske inte just i det området jag är intresserad av, men backpackat nånstans utomlands? Skriv gärna och berätta lite om det!
Det är visserligen inte förrän tidigast nästa höst jag kan åka, men jag vill planera och snacka med folk i god tid.
En sak till.. Är det någon som har sysslat med någon form av volontärarbete utomlands? Det är nämligen också en grej jag kan tänka mig, så jag vill gärna höra lite om hur det är =)

Hej Ninja!
Jag har backpackat (3 månader i sträck som längst), pluggat + jobbat utomlands samt jobbat som volontär. Och mitt största råd är GÖR DET. Allt är kul och man lär sig massor!
Nya Zeeland och Australien har jag aldrig varit i, men det är säkert jättekul. Jag gissar att det är ett bra land att plugga och jobba i eftersom det liknar Sverige på många sätt och de pratar engelska.
Du har helt rätt i att man som 18-årig tjej kanske inte ska packpacka ensam någonstans. Därför är det bra att läsa någon kurs eller något, och det är nästan roligare om man gör själv utan någon kompis hemifrån. Där träffar du garanterat nya äventyrslystna vänner som du kan resa runt med!
Man kan ju också börja på lite närmare håll. Jag åkte som volontär med den här organisationen. Kul och spännande, en annorlunda upplevelse verkligen. http://www.archelon.gr/eng/wois.htm
Ha massa kul och ååååk!
Emma
Åh, det låter verkligen spännande! Vart var du och backpackade?
Tack för länken, jag blev riktigt intresserad och tyckte att det verkade vara nåt för mig faktiskt =) Det blir nog mitt första mål i så fall, att åka dit som volontär så tar man backpackandet när man blivit lite mer resvan.

Jag har backpackat i indien och kina mest. Jättespännande! Men åk tillsammans med en kompis och var rädd om dig. Volontär / läsa en kurs utomlands är en jättebra början. Då lär du dig hur du själv reagerar i olika situationer, och så träffar du folk med liknande planer som du.