tips om/i Wien?
en endaste dag i Wien i juli - och jag får önska vad är det jag vill bese?
ingen Bevedere eller Schönbrunn, inte heller Hundertwassers vingliga hus, Statsoper och Stephanskirche, ingen Klimt , ingen Lippizaner-museum heller, Prater och Zoo är uteslutna oxå
ja just det, ingen shopping tack
har någon varit på Museumsquartier? http://www.mqw.at/fset_de.html
det lär har öppnats år 2004
tacksam för tips!

Inte mycket kvar. Kanske kan god mat funka. Ta det lugnt, fika lite promenera omkring, ät på en bra restaurang.

tack, men matdelen ordnas nog.
Jag ska till Museumqartier med mina österrikiska vänner.
jag tycker annrs det finns massor att göra i Wien bara man hade haft minst en vecka ännu hellre en månad!

jaha, resan gick bra och MQ (alltså MuseumQuartier) kan rekommendera. Det är byggnaden precis mittemot huvudingången på bilden
Det finns där massor av saker att bese, det finns en särskild avdelning även för barnen.
Givetvis det finns där kafféer och restauranger fast jag kan äta hemmavid också, för den skull åker jag inte till Wien.

just nu är det en utställning (bl andra) av den kinesiska konstnären Chen Zhen, han har gjort en intressant sak, en jordglob med olika dukar/sjalar runtom och en del öppningar och man kan höra tal på olika språk ur varje öppning. Konstverket heter emmigranter.
Jag har tyvärr ingen stillbild på den, men har bild på ett annat verk, en drake av cykelslangar och med massor av små leksakbilar, det handlar om föroreningar

Mycket cykelslangar är det. Och om konstverker är vackert eller inte kan man ju diskutera. :)

Tja, vacker o´ vakcer… men intressant!