Etikettreseberättelser
Kråkis
2006-06-08 03:09

Italienska för nybörjare

Italien var ett av få länder i Europa där jag inte varit, så när min syster åkte dit för att lära sig språket tog jag naturligtvis chansen. Det blev 12 vackra, goda och fascinerande dagar.

Det var i mars i år jag åkte. Jag flög först till London och sedan till Bologna och därifrån med buss till Florens, där min syster bodde då. Hon var inne på de allra sista veckorna av en språkkurs i Italienska och hon och hennes kompis hade därför bra koll på det mest i staden - ett mycket bra utgångsläge för ett besök.

Det var ganska gått och kallt när jag kom in till Florens, mycket trött eftersom jag lämnat London klockan 4 på morgonen. Men trots ganska mycket regn och kylan lyckades staden ändå visa upp sig från en mycket bra sida. Det är nämligen så att det verkligen kryllar av vackra hus, pittoreska gator, små torg, restauranger och otroligt dyra butiker. Jag gick lätt hela dagar och bara tittade på allt, med ögon som blev allt gladare av det vackra.

Den berömda…

Maten var också något särsklit. Hemma är inte pizza något jag direkt längtar efter men nu kunde jag plötsligt äta det nästan varje deg. Mozarella och superfärska grönsaker, alltid fräscht gjort.

Vitlök…

I Italienska affärer finns nästan inga halv-, eller helfabrikat. Matlagningen uppfattats som något heligt och urvalet i den lokala konsumaffären av olika ostar, bröd, grönsaker och små yoghurtar är fantastiskt.

En av dagarna gjorde vi en utflykt till Siena som ligger i närheten. Stadens kärna ligger högt på en kulle och det är riktigt gamla gränder som man vandrar runt i. Den obligatoriska katedralen är märkligt svart-vit och unik i sitt slag. Vi besökte även en fantastisk delikatessaffär där allt riktigt Italienskt man kan tänka sig fanns. Pasta, vin, olja och sötsaker, som dock var något märkliga mandelskapelser med kryddor i.

After åtta dagar i Florens tog jag tåget till Rom för att spendera två dagar där. Jag hade förbokat ett ganska billigt hostel nära tågstationen. Det var proppat med gap-yearande amerikaner och var kanske inte det bästa stället att bo på men funkade, särskilt prismässigt.

Rom var minst sagt imponerande, jag hade inte planerat mitt besök så noga, och det visade sig faktiskt fungera bra. Staden är en tillräckligt centrerad för att man ska kunna promenera sig igenom det mesta man vill se. Flera gånger gick jag av en händelse i sevärdheterna som på något sätt tycks poppa upp mellan husen.

Årstiden var bra för besöket, turistsäsongen hade inte börjat och det var ändå tillräckligt varmt för att vara behagligt. Shoppingen blev mest med ögonen, för precis som i Florens är priser som sträcker sig över 2000 kr strecket på jeans mer norm än ett exklusivt undantag.

Och så den italienska känslan. Ät pizza på ett litet hak i Vatikanen någonstans, få den i handen och le mot nunnorna som står bredvid dig och mumsar. Det är Italien, Rom, det är så jag såg det. Åk, om du inte redan gjort det.

Relaterade länkar

Av: Kråkis

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Kråkis'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Kråkis', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2006-06-08
Emma
2006-06-24 14:20
#1

Vad mysigt och gott det låter, jag blir hungrig av att läsa det här. Verkar som att alla gillar Italien!

Didring
2006-06-25 01:09
#2

Mmmmm, ja, det är så GOTT!