Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1025 ggr
Eda
9/6/17, 6:23 PM

Om att resa på charterbussresa med rullstol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_(Fotot har inget med rullstolar att göra, det är bara min man som låtsas välta vår buss i Vilnius!)
_
Om man endast har behov av en hopfällbar rullstol eller rullator brukar det gå bra att ta med på resor med t.ex. Scandorama och Ölvemark, som ställer in den i bussens bagageutrymme, man skall dock alltid först fråga före bokning av resa.
I somras åkte jag på en bussresa Baltikum runt där det var med en rullstolsburen man som hade med en hopfällbar rullstol. Personen kunde dock själv stiga i och ur bussen och det uppstod inga problem.

På en annan bussresa jag gjorde pratade jag med en stackars guide som berättade att hon varit med om en resa, där den rullstolsburne visserligen frågat i förväg om han fick ta med sig en rullstol, men den visade sig vara en större permobil, så guiden som är mycket spenslig fick stora problem och värk i ryggen varje gång vid ur och ilyftning. Så lite måste man tänka själv om vad som är rimligt!

I min blogg har jag skrivit mer om: Semestertips i utlandet för personer med funktionsnedsättning

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
bernil55
9/11/17, 9:48 AM
#1

Oj! Såna kolosser kn väl ingen lyfta? Jag har en, men har inte koll på vikten nu.

Upp till toppen
Annons: