Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2471 ggr
Zandrama
3/7/17, 4:45 PM

Reskassa London - Växla innan eller ta ut där?

Jag har funderat på det här ett tag. Det är ju inte så billigt att växla innan man reser hos tex Forex eller dylikt. Men jag kan inte hitta något konkret om vad det faktiskt skulle kosta om jag tog ut det i London i en bankomat… Någon som vet vad som är bäst?

//Belinda aka Zandrama

Annons:
[Devya]
3/7/17, 4:55 PM
#1

Oj, nu var det ett bra tag sedan jag var i England så jag minns inte exakt. Det var väl inte så förfärligt dyrt. Jag bodde ju där en tid så jag betalade oftast med mitt bankkort men ibland fick jag ta ut lite pengar för på vissa ställen gällde endast kontanter. Jag måste säga att jag inte ens märkte hur mycket det kostade att ta ut pengar, så någon betydlig stor summa tror jag inte att det var.

Zandrama
3/7/17, 4:58 PM
#2

Ah vad bra :) Har mailat min bank för att se om de har något konkret svar på vad det kostar. Lite surt om det dras på tok för mycket :P

//Belinda aka Zandrama

[Devya]
3/7/17, 5:00 PM
#3

#2 Beror ju lite på hur många gånger du tar ut pengar där och vad du anser vara "på tok för mycket". :)

KPD
3/7/17, 5:02 PM
#4

Det torde i vart fall vara bättre att utföra kontanta växlingar i Sverige. Vid kontantuttag i bankomat bör du kontrollera villkoren för ditt kort. De borde finnas på kortutställarens webbsida.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

landsbygdsbo
3/7/17, 5:12 PM
#5

Oftast är det billigare att handla med kortet, billigare än att ta ut pengar på plats och det kan vara billigare än att i förväg ta ut pengar i Sverige..beroende på kort o villkor naturligtvis.

leemland
3/7/17, 8:37 PM
#6

Jag va i england i våras , jag hade då med mig 100 pund i plånboken. Sedan betalade jag de mesta med kortet 😛 Tog däremot ut pengar (mindre summor) 2 ggr,. 

När man tar ut så är det ju olika växlingskurser på bankerna .
Om det kostar något att ta ut med ditt kort bör stå på din banks hemsida, annars kan du säkert ta kontakt med dom 🙂 
Det enda jag vet är att det ska vara gratis att ta ut/använda ICA-kortet(om man har ICA-bankkort) Annars tror jag det kostar med "vanliga" bankkort.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
landsbygdsbo
3/7/17, 11:01 PM
#7

CA Banken tar ut ett växlingspåslag på 1,25 procent när man använder kortet utomlands

leemland
3/8/17, 2:56 PM
#8

#7 Jag betalade inget när jag "betalade" med mitt ICA-kort iaf. 
Tror däremot där tillkom något när jag tog ut ur bankomaterna.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

landsbygdsbo
3/8/17, 3:30 PM
#9

Har ett separat kort, som jag svischar pengar till när jag är utomlands.

Perfekt för inköp, restaurangbesök o dylikt.

Det kontot får objudet besök ngr per år men då det inte finns varken pengar eller kredit på det så får de inget napp..brukar ha ngn hundralapp liggande på kontot.

Men som sagt, det brukar vara billigare att handla för kortet än att ta ut pengar på plats och sedan handla.

Fast i Kroatien brukar man få mellan 10 och 15% rabatt om man betalar kontant antingen i deras valuta eller Euro…förmodligen då svart 😉

Sindri
3/11/17, 2:07 PM
#10

Kostnader beror dels på vilka villkor som gäller för ditt kort, dels på vilken bank du använder att tu ut pengar ifrån. Vissa banker utomlands kan ta så mycket som 50 kr för ett uttag. Sedan bestämmer ju din kortutgivare vilken valutakurs om gäller, (d.v.s. hur mycket du får betala för varje pund du använder) och ibland kan det bli väldigt dålig kurs.

Det förmånligaste kortet att använda på utlandsresor är Coop Medmera Mer. Jag brukar höja min kredit inför utlandsresor och använda det. De tar ingenting för kontantuttag, däremot kan den banken du använder utomlands göra det, och det brukar stå innan du bekräftar uttaget.

Medmera-kortet ger dig dessutom en utökad reseförsäkring om du betalar resan med kortet.

Kortet har heller inga valutapåslag och jag har alltid fått väldigt bra kurs, mycket bättre än t ex Forex eller SEB.

Men som sagt, du måste själv kolla vad som gäller för ditt kort, det brukar finnas villkor på nätet.

Upp till toppen
Annons: