Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1434 ggr
Skitgalen
2017-02-26 18:10

Resa med läkemedel?

Jag vet att man måste ha ett intyg när man ska resa med läkemedel och jag ska kontakta min vårdcentral, men jag tänkte bara om det finns någon här med erfarenhet om att resa till just USA med mediciner? 
Jag ska dit den 6e april och kommer ha med mig följande mediciner: Sertralin, Mirtazapin, Propavan och Imovane

Jag läste nåt om att man måste kontakta ambassaden här i Sverige om man ska resa med läkemedel, men är det nödvändigt för dom medicinerna? Jag vet att Imovane är narkotikaklassad, men jag skulle bara vilja ha lite mer info om vad som gäller osv.

Annons:
ApanAnn
2017-02-26 18:25
#1

Av dem är det Imovane som räknas som narkotika och som det kan bli tjafs med, För det första: se till att alla mediciner ligger i originalförpackningen med apoteksetikett och ditt namn på. Du kan alltid lägga ur i nån annan burk hemma om du inte vill ha med en hel kartong, men ta med förpackningen! Här är vad som gäller för att föra in narkotika i USA (senast uppdaterat 2014): http://www.incb.org/documents/Psychotropics/guidelines/travel-regulations/2013-travellers-update/USA_17_June_2014_Original_travellers_II.pdf

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Sindri
2017-03-11 14:10
#2

Be läkaren på en kopia av receptutskriften och som sagt, ha en förpackning med med ditt namn och innehållsförteckning.

Jag hade så sist jag åkte, men ingen kollade någonting. Klart, skall du vara där ett halvår och har med dig massor kan du väl få frågor. Men det är bara om du råkar ut för en stickprovskontroll.

Skitgalen
2017-03-14 23:05
#3

Jag har kontaktat min vårdcentral men dom sa att dom inte kunde skriva ut något läkarintyg på mina mediciner? Utan hänvisade mig istället till en privat läkare där jag bor. Dom måste väl kunna skriva ut sånt när det är dom som skriver mina recept? :S

Sindri
2017-03-15 00:04
#4

Det är klart att du kan få en kopia på receptet som läkaren skrev ut. Ibland ids de bara inte…..
Har du kvar något att ta ut av recepten så kan du be att få en utskrift av det från vilket apotek som helst.

Men jag tror inte det blir något problem. På förpackningen står ju ditt namn och den läkare som skrev ut medicinen.

Honestyisdead
2017-04-04 14:45
#5

Jag tog med både intyg från utskrivande  läkare och något från apoteket. 

Låter väldigt konstigt att dom inte ville hjälpa dig.

Upp till toppen
Annons: