Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2908 ggr
MariaG
1/21/17, 2:57 PM

Fickpengar, Italien?

Ska åka till Italien i sommar (juli) i nio dagar. 
Det jag funderar på nu är hur mycket fickpengar man behöver ha med sig. Det ingår frukost och middag på hotellet, så någon enkel lunch bör man ha mitt på dagen. 
Två utflykter ska vi göra. En dag till Venedig och en dag till en vingård.

Vad tycker ni borde vara rimligt att ta med sig?
Vi kommer ju inte shoppa alldeles för mycket, kanske nån souvenir och så.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
Calcifer
1/21/17, 3:09 PM
#1

Beror lite på vad mer ni tänkte göra. Mest ligga på stranden eller utforska det som finns att se? Sen att ta sig från A till B kostar också, så kolla upp sånt innan. Jag skulle rekommendera att ha mer än ni tänkt, eller åtminstone ha tillgång till mer. Bara för att middag ingår i hotellet betyder ju inte att ni inte ser någon restaurang ni verkligen vill prova någon dag. Allt från 1000-10 000:- som fickpengar kan behövas helt beroende på vad man vill göra, vart man vill åka, hur man vill äta, vad man vill köpa, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MariaG
1/21/17, 3:18 PM
#2

#1 Vi kommer ju vara en del på stranden, men inte hela dagarna. Utan se oss omkring på stället vi är på. 

Hur mycket brukar mat (lunch, middagar) kosta? Vet det kan varierar, men på ett ungefär? 
Vin, billigt eller dyrt?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Calcifer
1/21/17, 3:23 PM
#3

#2 Det beror helt på vad ni föredrar. Klart man kan komma undan billigt med en lunch och vin - men kvalitén brukar ju följa priset för det mesta. Vet att mina föräldrar som ofta åker till olika ställen i Spanien brukar ha minst 5000:- i fickpengar, utöver det som går till mat (som för dem blir billigt för de ser alltid till att ha en liten lägenhet med eget kök och då kan de laga måltider själva) just för att få ut så mycket som möjligt av resan. 

Gör en lista på saker ni vill göra, planera sånt i god tid, så får ni en ganska klar bild över hur mycket som behövs för att det ska gå. Nu vet jag inte om ni tänker ha med er växlade pengar som en kassa eller om ni kommer ha pengar på kort också, men jag skulle om jag var er se till att ha en buffert att tillgå OM det blir dyrare än ni tänkt er. Passa liksom på när ni väl är där att utforska och kolla på grejer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MariaG
1/22/17, 10:03 AM
#4

#3 Tack för tips. 
Vi kommer att ha växlade pengar med oss, men har kort ifall att.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Calcifer
1/22/17, 10:13 AM
#5

Låter som en bra plan. Och ett till tips, ha inte alla pengar på ett och samma ställe! Ha dem i t:ex olika kuvert gömda i olika väskor. Försvinner en väska är man inte körd i så fall. Min stackars kompis som började i skolan ett halvår efter mig i Japan tappade bort sin resväska där hon lagt drygt 7000:- (fast i japanska yen då såklart) som skulle gå till första hyran etc. Hon fick som tur var tillbaka väskan några veckor senare, men det var rätt svettigt där ett tag kan jag lova. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MariaG
1/22/17, 10:16 AM
#6

#5 Ja, vi sa det att vi delar upp pengarna. Man vet ju aldrig vad som kan hända, men tycker det är en bra idé att ha pengarna uppdelat.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
Honestyisdead
1/23/17, 2:12 PM
#7

Venedig är svindyrt. En middag går lätt på 300kr pp för en rätt. Men det är ju skam att vara där utan att äta.

För nio dagar hade jag tagit med minst 8000kr per person. För det är lätt att säga att man ska äta på hotellet och inte shoppa mycket.  En helt annan sak att leva efter när man ser restauranger och affärer ;)

Honestyisdead
1/23/17, 2:13 PM
#8

Var i Italien utgår ni från? :)

MariaG
1/27/17, 3:25 PM
#9

#8 Vi ska till Grado.  

Kunde tro det att det är dyrt i Venedig, men ska bli kul ändå att komma dit.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Honestyisdead
1/27/17, 3:36 PM
#10

Ja Venedig är en av mina favoritplatser. I alla fall på våren innan kanalerna börjat lukta skit.

Upp till toppen
Annons: