Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1010 ggr
[something_good]1
1/18/17, 12:09 AM

Resa till San Fransisco/Vilka plan

Hej

Undrar om jag kan få tips.

ska resa till San Francisco antagligen, vad är bäst att åka med SAS  med byte i danmark för att sedan landa i SFO flygplatsen, eller att åka med Norweigan och åka "Directflight" men landa i Oakland? Spelar ingen roll för mig om jag hamnar i Oakland eller SFO då jag kommer bli upphämtad oavsett,men undrar vad som är bäst generellt? om någon vet?

tack för svar!

Annons:
Calcifer
1/18/17, 12:51 AM
#1

Hur rutinerad resare är du, och spelar priset eller hur lång tid det tar någon roll? Det som kan vara är väl om bytestiden i Danmark antingen inte är så lång = det kan bli stressigt att hinna hitta rätt för att det inte ska strula eller om den är lång = tråkigt. :P

Jag brukar alltid flyga direkt om jag kan, men annars har jag själv mellanlandat många gånger i Danmark och har aldrig haft något problem. Dubbelkolla viktgränser och sånt, för det kan skilja mellan Sverige-Danmark och Danmark-USA.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[something_good]1
1/18/17, 5:15 PM
#2

#1 Så du skulle kanske rekommendera Oakland? directflight vore väl bra, Men bytet kanske inte är så komplicerat ändå jag menar SFO är kanske bättre att landa i? priset spelar roll men tyckte jag hittade liknande priser på både Norweigan + Sas, vilket är bäst rent allmänt? Hur var det för dig och mellanlanda? Är det svårt? 
Well är inte rutinerad alls, men har gjort det ngn enstaka gång innan

Calcifer
1/18/17, 5:26 PM
#3

#2 Första gångerna jag skulle mellanlanda var det drygt och ibland stressigt. Beroende på flygplatsen och hur mycket tid jag hade på mig. Även vad jag hade för packning med mig, och sen beror det lite på vart man flyger om man måste gå igenom en ordentlig säkerhetskontroll igen, tömma alla fickor, etc. För enkelhetens skull skulle jag säga åk direkt. Då finns det ingen risk att du missar nya flyget, sen får man ju hålla i åtanke att flyg kan vara försenade också. 

Worst case scenario är väl om första flyget är så pass försenat att du missar andra flyget. Du kommer såklart fram ändå, för flygbolagen har en skyldighet att se till så du gör det eftersom det inte är ditt fel att det strulat. Däremot kan det i så fall bli ännu krångligare flygvägar (du kanske måste mellanlanda någon annanstans t:ex) eller så kan det strula med tider så du måste sova övernatten på flygplatsen. Det är ju inte så ofta det händer, men när jag flög från London - Stockholm en gång var mitt flyg så pass försenat att jag missade sista tåget upp till norrland och eftersom jag inte hade några pengar på min mobil och knappt några kontanter och allt var stängt (det var alltså knappt ens någon personal på flygplatsen) så fick jag gråtandes ringa mamma, som ringde min moster i Täby, sen fick jag åka buss klockan 2 på morgonen till ett ställe som var nära Täby där jag blev upphämtad av moster. Visst, då hade jag inte rest så mycket så fick ju rejält med panik när det strulade så.

Men det kan ju vara bra att ha sådana saker i åtanke. Se till att du har kontanter och pengar på kortet, se till att du har tillgång till en telefon som fungerar internationellt om det skulle strula eller tillgång till internet. 

Alltså, långt svar, jag vet. Förlåt för det. Men så här tänker jag:

- Det går säkert jättebra att mellanlanda, men OM det inte gör det så vad gör du då, kan du hantera en situation där du kanske måste övernatta i Köpenhamn? Kan du hantera en situation där du kanske måste springa som en idiot för att hinna till flyget i tid? Kan du hantera att det är krångligt med språket (visst, de kan ju engelska men av någon anledning har de i Köpenhamn på flygplatsen ALLTID envisats med att prata danska med mig så fort de förstått att jag är svensk, och det kan vara stressande i akuta situationer), kan du ha tillgång till telefon/internet ifall något går fel? Är svaret nej eller tveksamt på någon av det så åk direktflyg.

Jag har mellanlandat säkert 25 gånger, och i 90% av fallen har det gått bra. Men risken finns ju, och innan jag var rutinerad resare så fick jag total panik och då kändes det fruktansvärt att mellanlanda. Nu har jag väl varit med om typ alla worst case scenarios så får inte panik längre utan känner "det löser sig".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[something_good]1
1/19/17, 7:04 PM
#4

#3 tack för ett genomförligt svar, kanske blir bra då att åka med directflight. Vet du något om Oakland flygplatsen?

Calcifer
1/19/17, 7:33 PM
#5

#4 Tyvärr har jag aldrig varit i USA så kan inte uttala mig om de specifika flygplatserna. Däremot har jag varit på Japans största flygplats och jag tycker det var jättebra skyltat och samma när jag åkt till London och Paris. Dessutom borde det ju gå fint att fråga någon iom att språket är lite lättare att överkomma då jag antar att du pratar åtminstone basengelska. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[something_good]1
1/19/17, 11:25 PM
#6

#5 är relativt flytande =)

Annons:
Calcifer
1/20/17, 12:54 AM
#7

Då går det nog jättebra ska du se när du väl landat. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[something_good]1
1/26/17, 9:37 AM
#8

Är Norweigan bra att flyga med, någon som vet?

har bara koll på sas =)

Honestyisdead
1/27/17, 3:38 PM
#9

Lika bra som andra stora bolag.

[something_good]1
1/27/17, 5:55 PM
#10

#9 ok känns bra. är nervös inför flygningen, men måste göra det. grejen är att jag måste utmana mig själv. men de lär gå bra, skönt att åka direkt hela vägen o de var inte så farligt lång tid med directflight. Ni andra med ångestproblem, vet ni ngt lindrade under resan? skulle behöva fokusera på annat.

Honestyisdead
1/27/17, 5:58 PM
#11

Ta med egen musik och bra hörlurar. Drick inte alkohol.

Det brukar gå bra. Man får annat att tänka på när maten och sådant serveras.

[something_good]1
1/29/17, 1:11 AM
#12

Måste man skicka in en ESTA-ansökan innan man åker till USA? det är väl inget man behöver göra blir lite förvirrad när jag googlar runt..

Tack #11

[something_good]1
1/29/17, 1:23 AM
#13

https://www.estaprocessing.com/sv/esta-ansokan.html/step1 

är denna sidan säker att ansöka från? vilken sida rekommenderar ni?

eller det kanske är den amerikanska sidan man ska söka från?

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_cDED7F2AB-DBD7-0B0A-4202-E40DFCA278F4_kA71D3B43-86E2-3434-FBB4-7B5A6020F01F

och när man får det godkänt, kommer det vara i datorn / dem checkar det senare, eller skriver man ut något?

Annons:
isla
1/29/17, 8:14 PM
#14

#12 Ja, det måste du och du måste få ansökan godkänd. Om du av någon anledning inte får ansökan godkänd, så måste du ansöka om visum på Amerikanska ambassaden (i Sverige), innan du åker.

[something_good]1
1/30/17, 1:59 AM
#15

#14 Ok, varför skulle man inte få det godkänt? måste vara liten risk iaf. :)

Calcifer
1/30/17, 7:46 AM
#16

#15 T:ex om du är dömd för brott eller liknande röda flaggor i din ansökan så kan du bli nekad. 

Angående resan så säger jag se till att du är utvilad, har hörlurar och t:ex mp3-spelare med dig. På längre flyg brukar det nuförtiden finnas skärmar så du kan välja filmer eller liknande att kolla på. Norwegian tyckte jag var bättre än SAS när det gällde förseningar t:ex, men annars är de väl ungefär likartade. Försök sträcka på benen ibland, även om du inte måste gå på toaletten så gå dit, lås in dig i fem minuter och stretcha så gott det går (inte enkelt för de är ju små de också, men då ser ingen dig om du ser lite tokig ut i alla fall, haha!) och försök att fokusera på saker som gör dig lugn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: