Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 4591 ggr
Honestyisdead
2016-08-20 12:00

Säkerhetskontrollen på flygplatser

Idag är det många som blir stoppade i säkerhetskontrollen på flygplatser. Om jag förstått det rätt är det slumpmässigt vem som blir stoppad för kontroll. (Bortsett från de gånger det finns misstanke)

Jag blev stoppad i Venedig. Blev kontroll av mina väskor, dom kände utanpå mina kläder på hela kroppen och topsade handväskan, plånbok och händer. Var väldigt obehagligt att vara med om eftersom det var första gången och så oväntat. Kände mig utsatt och förnedrad. Dessutom blev jag nervös när jag kom att tänka på tv programmet som handlar om Australiens flygplatser. Där berättade dom att det kan räcka att man rört en ssedel som en med droger på fingrarna har rört innan för att ge utslag i testet. Och att det inte var ovanligt. 

Så där stod jag och väntade på att maskinen skulle pipa och jag skulle bli bortförd från mitt resesällskap helt oskyldig och få genomgå ändtarmskontroll som tydligen är fruktansvärt för att jag rört något som någon annan lämnat spår av droger på.  Ja, jag inser överreaktionen ;) Men just då mitt i förnedringen var katastrof och elände fullt logiskt. 

Så klart fick jag gå igenom så fort maskinen testat klart. Jag har ju aldrig varit nära droger. Lite liknande fenomen som när polisen kör förbi när jag tex sitter i en bil eller är ute och går. Trots att jag aldrig suttit bakom ratten eller begått brott känner jag att jag ÄR skyldig och måste bevisa motsatsen. 🤪

Nu har jag fått veta att det förmodligen inte alls var droger dom  letade efter utan sprängmedel. Och det var ETD-utrustning (Explosive Trace Detection) som användes. Ganska logiskt med tanke på alla terroristdåd. Och nu vet jag att man slumpmässigt väljs ut.

Idag är det som sagt väldigt många som kontrolleras och jag undrar om du blivit stoppad och varit med om samma sak som jag? Om ja, hur kände du?

Annons:
Calcifer
2016-08-20 12:04
#1

Jag tyckte mest det var intressant när de ville kolla efter sprängmedel i väskan. Jag ställde en massa frågor och de tyckte nog jag var lite udda - men på ett bra sätt för de skämtade och skojade med så fort kontrollerna var över. En av dem gillade min tröja som jag råkade ha på mig lite av misstag med texten "fuck you you fucking fuck". 😎

De var trevliga, ordentliga, sakliga, och kände av kroppen och kollade i väskan men nä, jag kände inget speciellt utom att det var intressant. Har blivit visiterad flera gånger då jag rest extremt mycket, men aldrig känt mig bekymrad eller obekväm.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[LoveUnite]1
2016-08-20 12:07
#2

Hehehehe, första gången för dig? Händer mej med jämna mellan rum, nu sist kollade de mina händer för droger tror jag, jag frågade inte, blev snopen, men de hade en sån där pappers grej och strök på mina händer och sedan scannade dem den.

Jag ser inte helt svensk ut så…

Min mamma blir "tagen" hela tiden, speciellt nu me all muslim nojja. Inte för att hon är muslim men hon är persisk. Så hon har blivit kollad varje säkerhets kontroll och hon har rest 4 ggr detta året, varje gång samma sak. Å de har sökt genom väskorna trots den går igenom scannern och inget finns där i.

Slump eller inte… tror inte på slumpen när det gäller henne. I iran blir hon aldrig kollad, hahahaa, där är så lugnt så.

Men visst, jag tycker det är, eller jag är van vid tafsandet och allt för det har skett så ofta i mitt liv (säkerhetskontrollerna) men lite pinsamt att behöva gå igenom den där scannern och om det fortfarande piper trots jag inte har nån metall på mig, för jag vet ju inte varför den piper. Men de släpper alltid iväg mej ändå.

Aleya
2016-08-20 12:13
#3

Blev stoppad på samma sätt i Stockholm då jag skulle hem en gång. Men det var bara en vanlig undersökning. Men man känner sig lite knäpp och funderar: Ser jag så misstänkt ut? Har jag nått olagligt? 😂 Bäst var då en kollega med stort burrigt skägg hade blivit kontrollerad när han åkte till USA. För vi hade skojat innan att han blir säkert kontrollerad p g a hans skägg. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

KPD
2016-08-20 12:23
#4

Det har hänt mig en gång. Jag blev mest förvånad och tyckte, att det var intressant. Betydligt mer nervös blev jag, när man ville kontrollera min väska i Istanbul. Jag tänkte genast på filmen Midnight Express. Jag hade köpt ganska mycket halva, och det gick tydligen inte att skilja från dynamit vid genomlysning.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Herveaux
2016-08-20 12:29
#5

Nu reser jag väldigt sällan och har aldrig blivit stoppad, men jag känner igen känslan du beskriver av att vara "skyldig" så fort en polis eller tulltjänsteman är i närheten.
Tycker det räcker med när en säkerhetskontrollant bara morsar på en när man åker Finlandsfärjan så har man helt plötsligt 5kg heroin på sig. 🤪
Jag älskar att titta på tv-programmet om Australiens tull, väldigt intressant och jag förstår att dom och deras kollegor världen över gör stickprover, för vem sjutton vet hur en knarksmugglare ser ut? 🤓
Önskar bara att fler kunde ha samma approach som Australien verkar ha, tycker iaf alltid dom är trevliga, professionella och gör sina utredningar på ett värdigt sätt för resenären.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

_Fisken
2016-08-20 12:44
#6

Jag tycker kontroller generellt är ok men blir mest stressad över att de kan ta tid. Nu har jag klarat mig från långa fördröjningar pga vakterna men har man kort om tid tills gaten stänger så blir man lite nervös. Slarviga jag…

Annons:
Åsa S
2016-08-20 19:52
#7

Varierar väldigt mycket, nu när vi senast åkte till Skiathos var det INGEN som ville se mitt pass varken när jag åkte dit eller när jag åkte hem. Var extremt ite säkerhetskontroll.

I våras var jag på gruppresa till Israel och då var det utfrågning av ALLA på hög nivå i Israel en person i gruppen kunde inte svara på frågorna om hans far, han hade inte växt upp med sin far och kände honom inte det hade de svårt att förstå = han åke in i ett förhörsrum och vi fick vänta. (Det var ännu högre säkerhetsnivå ut ur Israel det var 6 säkerhetskontroller ifall jag minns rätt)

Min man har tagit åt sidan nån gång i stickprovskontroll men den var rätt light bara känna utanpå käderna typ.

MelodyX
2016-08-23 20:03
#8

Aldrig blivit kollad, förutom i Israel. Där får man som ovanstående beskriver en massa frågor när man lämnar flygplatsen och sedan ett nummer från 1-6 där 1 typ beräknas vara ultraortodox jude och 6 terrorist. Hela gruppen fick 5-6 (hade troligen varit där alldeles för länge för att inte vara misstänkta för att umgås med palestinier) och fick hår och skägg genomkammade och hela väskorna genomkollade. De jävlarna hade sönder min mobiltelefon som de kollade igenom också vilka jag hade ringt och så vidare. Tror det tog två timmar att komma igenom säkerhetskontrollen.

Honestyisdead
2016-08-23 20:14
#9

#7 När reste du till Skiathos?

Åsa S
2016-08-23 21:51
#10

#9 I juli i år.

#8 Vi tog oss igenom Israels kontroller galant vi hade svensk-Israelisk guide som förberedde oss på vad de brukar fråga om och att komma ihåg vilka hotell vi bott på + svara ja på att vi varit på Palestinsk område (vi var i Betlehem) + kunna tala om alla saker vi fått så alla i gruppen sa samma sak. De glömde dock sätta en klisterapp på min mans pass så det blev lite strul vid nästa kontroll

MelodyX
2016-08-24 17:39
#11

#8 De glömde sätta en klisterlapp på mitt pass också. Jag fick vackert gå tillbaka och sätta mig i ett förhörsrum 😉Vi visste också vad vi skulle säga, hjälpte dock föga. Men några av studenterna på resan har varit tillbaka i tre månader och varit aktivister eller fredsobservatörer, de har kommit igenom utan problem så det verkar mest vara ett lotteri. 

När jag rest till Malta  har de förresten  inte heller kollat i pass, typ aldrig, inte ens i säkerhetskontrollen i Sverige, har dock hört att de kör raider mot just svenskar när man ankommer till Malta ibland för att kolla om de smugglar med sig svenskt snus, men jag har aldrig varit med om det…

Åsa S
2016-09-10 08:34
#12

Nä ingen kollade mitt pass nu när jag var på Malta heller, kom hem i förrgår,

Honestyisdead
2016-09-10 09:53
#13

Var gång jag har rest, oavsett var, så kollar dom passet när man lämnar in sitt bagage för att kolla så det är rätt person som lämnar in det och namnet stämmer på biljetten. Dessutom har jag fått visa pass i passkontrollen både ut och inresa precis som alla andra som reste samtidigt. 

Förstår inte hur ni kunnat resa utan gå igenom det nu när det skett så mycket terrordåd.  Det får mig att känna stor misstro över säkerheten. Att ni inte alls behövt visa passet.

Annons:
MelodyX
2016-09-11 09:28
#14

#13 Merparten när jag rest till Europa kör jag med Ryan Air och försöker skippa incheckat bagage så det kan absolut stämma. Kan också påtala att min mans pass hade gått ut för två gånger sedan när han åkte från Sverige, det var en miss från oss vilket naturligtvis inte var bra, men han tog en rövare, checkade in sig själv från internet som brukligt är, skrev det datum som han trodde passet skulle gå ut innan och checkade in sitt bagage på flygplatsen, gick igenom säkerhetskontrollen och satte sig på flygplanet. Ingen kollade passet mer än fotot på första sidan, och då är ändå min man från mellanöstern, dock med europeiskt pass.  

Mig har de aldrig kollat på väg till Malta. När jag flög till London gjorde de stickprover, bland annat på min femåriga dotter som blev satt i förhörsrum själv och blev hysterisk (hon fick sitt första pass som bebis så likheten var inte direkt slående). På Skavsta brukar de scanna boardingkortet i säkerhetskontrollen bara, möjligen sedan att jag visat passet vid något tillfälle när jag går genom gaten, kan inte komma ihåg proceduren för alla gånger. Framme på Malta har de aldrig tittat på pass, det är bara att gå igenom flygplatsen och sedan är man ute i ankomsthallen. Det tycker jag nog är en sak, värre att de inte kollar ordentligt vid avresa.

KPD
2016-09-15 22:03
#15

#13 När jag har flugit med SAS har jag checkat in på internet, skrivit ut bagagetag i automat och sedan utnyttjat självbetjäningen för att lämna väskan. Det är först i säkerhetskontrollen som jag möter en levande människa.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Åsa S
2016-09-15 22:07
#16

#15 Precis så har jag gjort med, man gör ju det mesta själv numera.

[Devya]
2016-09-20 18:04
#17

Jag har blivit kollad hela tiden det här året men inte så konstigt med tanke på vart jag har flygit ifrån/flygit till. Jag har inget emot det alls. Senaste gången kändes det som en skön massage för hela min kropp var så trött och sliten! :)

Sindri
2016-09-26 16:02
#18

När jag flög till USA för ett par år sedan blev jag slumpmässigt uttagen för en extra koll av handbagaget vid gaten. Det skedde bakom en skärm och kontrollanterna var tydligt generade. Så inte jag, mest road över deras bestyr. Påpekade att jag tyckte att de kollade lite slarvigt i min väska. Det har hänt mig en gång till just vid USA-resa.

Glömmer mig ibland och sätter upp håret med stora hårspännen i metall, vilka ger utslag, så jag har blivit kroppsvisiterad många gånger.
Jag blir aldrig irriterad på detta, vet ju att det är för min skull som kontrollerna görs. Det tar ju aldrig så mycket tid att man riskerar att missa ett plan, och om man tänker på hur himla snabbt vi kan färdas nuförtiden tvärs över jordklotet, så är dessa få minuter det tar ingenting.

Sen är det märkligt att de släpper igenom vissa saker i säkerhetskontrollen som enligt reglerna inte skall släppas igenom. Och tvärtom! I Spanien tog de en gång en TOM vattenflaska av mig för att den var i glas! Jag diskuterade inte, men strax efter säkerhetskontrollen låg taxfree-shoppen med rader av glasflaskor. Hur tänkte hon?

Reagerar dock starkt på att det är alldeles för lite passkontroller. Speciellt om man checkar in själv. Man måste naturligtvis kolla att den som checkat in en väska verkligen är den som stiger ombord på planet.

Det jobbigaste är att resa till USA och få stå och vänta på att bli insläppt i landet. För ett par år sedan flög vi till Fort Lauderdale, kom fram mitt i natten och fick stå två timmar i en jättelång kö (och vi var inte sist) för att bli insläppta i en oerhört seg kontroll. Det var hemskt att se små trötta barn släpa sig fram i kön.

Kan man i framtiden göra detta redan på Arlanda vore det en välsignelse.

[Devya]
2016-09-27 17:46
#19

#18 Hmmm, jag tror inte det var för att den var i glas. De har även tagit mina vattenflaskor av plast fast de var tomma. Tydligen är det inte tillåtet att ta med.

Sindri
2016-09-27 20:08
#20

Jo, det är tillåtet att ta med helt tomma förpackningar hur stora som helst. Finns det vätska i får förpackningen inte rymma mer än 1 dl, även om du bara har 0,5 dl vätska. Jag reser väldigt mycket och det där har bara hänt en gång och på flygplatsen i Malaga. Kunde för lite spanska den gången för att kunna argumentera. Å andra sidan har de släppt igenom makens flaska (i glas - som rymmer 2 dl) med lite vatten i, och yoghurtförpackningar som rymmer 1,25 dl. Ingen ordning här, inte!

Du kan läsa på luftfartsverkets sida så är det väldigt tydligt. Man skall däremot ta fram sina tomma förpackningar och lägga dem i en låda på rullbandet.

Annons:
[Devya]
2016-09-28 15:32
#21

#20 Jag har rest väldigt mycket och ibland även med vän och nästan varje gång vi har försökt ta med oss en tom liten vattenflaska så tvingar de oss till att slänga bort den. Så även om det ska vara tillåtet att ta med så blir det inte så alla gånger, tydligen. Det är som om de hittar på sina egna regler nu som då isåfall.

Honestyisdead
2016-09-28 15:35
#22

Jag tror dom tar tomma flaskor för att dom vill att man köper vatten där istället för att fylla på egna flaskor. Det vinner ju flygplatsen på.

Sindri
2016-09-28 19:59
#23

Har bara varit med om det denna enda gång. Flyger alltid med en tom glasflaska. Går bra t.o.m. i USA.

Jag tror inte säkerhetspersonalen tjänar nåt på att företagen som säljer på flygplatsen får sälja lite mer vatten. Det är dessutom bara i Sverige som jag fyller på min flaska själv efter kontrollen. Annars köper vi en stor flaska och fyller våra flaskor.

[Devya]
2016-09-29 06:52
#24

#23 Jag har iallafall varit med om det ca 5 gånger och nu försöker jag inte ens mera ta med mig en tomflaska.

Poängen är alltså att det händer även om det är bara en tomflaska av plast. Vad orsaken är vet jag ju inte men kan hända att personalen inte riktigt vet själva varför de gör som de gör, typ att de tror att de måste ta bort sådana flaskor också fast de är tomma.

Sindri
2016-09-29 07:45
#25

Kanske det var precis i början när regeln kom, då var nog många oroliga och lite osäkra.
Å andra sidan flög vi till och från St Petersburg då för länge sedan. På hemvägen (i St Petersburg alltså) måste alla ta av sig skorna, däremot gick folk igenom med PET-flaskor med Cola och annan läsk!!!!! Både fulla och halvfulla.

KPD
2016-09-30 14:43
#26

På en flygplats i Uzbekistan pep det för var och varannan som passerade larmbågen, men det var ingen som brydde sig om det. Personalen vinkade bara fram passagerarna.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Devya]
2016-09-30 20:16
#27

#25 Det här hände dock även min vän i slutet av augusti så det tycks finnas folk som ännu är osäkra då.

Nåja, Ryssland är Ryssland. Där kan man ju även få körkort direkt om man har tillräckligt med pengar. =P  Vet av en vän vars klasskompis gjorde det på det viset. Han hostade fram en massa pengar och vips hade han ett körkort utan att behöva köra upp eller något. Jag har med andra ord inte så höga tankar om det landet. :)

Annons:
MelodyX
2016-10-21 11:32
#28

Denna gången till Malta blev jag stoppad i säkerhetskontrollen. Faktiskt. Rom var stentuffa på pass, vi var skitsena till gaten och de vägrade skynda på, istället tittade de lite extra länge på mannens pass (EUpass men annan landstillhörighet). Kairo köper man ju visum på så där är det en jädra procedur.

VästkustFia
2016-11-11 23:45
#29

Två av de tre senaste gångerna jag flugit har jag blivit slumpkontrollerad för sprängmedel. Det har gått fort och inte varit några konstigheter.

Passet har de bara kastat ett snabbt öga på när jag rest i EU-länder på sista tiden. Kanske lika bra det eftersom mitt nuvarande pass är fullt av stämplar efter en långresa där vi besökte många utomeuropeiska länder på ganska kort tid. En från samma ressällskap som åkte till England nyligen blev väldigt misstänksamt bemött pga det, men britterna är väl bland de strängaste i Europa.

Honestyisdead
2016-12-12 02:52
#30

Jag reste från Köpenhamn till Helsingfors.  Eller från Helsingborg till Helsingör till Köpenhamn till Helsingfors. Behövde inte visa att jag var jag en enda gång.

Väldigt skrämmande. Vem som helst kan alltså boka en resa och åka på den i mitt namn. Hur tryggt känns det?

På resan Helsingfors  - Köpenhamn - Helsingör - Helsingborg fick man visa nationellt id eller pass både i Helsingör och helsingborg. Vet någon varför det bara är på det hållet?  Är tydligen alltid så.

Och förstår någon varför man inte behöver visa identitet längre när man flyger? Är ju helt galet.

Sindri
2016-12-12 08:58
#31

Ja, visst är det vansinnigt! Filmar de oss alla i smyg, eller….???

Norwegian började med det för några år sedan och vi blev minst sagt paffa! Eller är våra myndigheter bara så totalt himla blåögda?

Vid SAS-diskar i alla fall på Arlanda får man fortfarande visa pass när man checkar in, men nu gör man ju allt på nätet och kör bara Baggage Drop. Och de som flyger utan bagage….

Inaarah
2016-12-13 18:27
#32

Min erfarenhet är att de ofta kollar innan säkerhetskontrollen? Jag har flugit från många flygplatser där jag checkat in innan avresedagen och åker utan incheckat bagage, men har alltid fått visa passet tillsammans med boardingpass för att gå igenom kontrollen.

KPD
2016-12-28 08:21
#33

#30 Sverige införde den 12.11.2015 "tillfälliga" gränskontroller för resande från Danmark, Dessa kontroller kompletterades den 4.1.2016 med ett transportörsansvar, där en id-kontroll måste göras innan man i Danmark stiger ombord på ett färdmedel mot Sverige. Det gäller även för dem som åker båt från Köpenhamn till Ven respektive från Rönne till Ystad, men i dessa fall förekommer ingen svensk gränskontroll; man nöjer sig med respektive rederis id-kontroll. Scandlines kontrollerade åtminstone tidigare i Helsingborg att passagerare medförde id-handling vid resa till Helsingør, men man gjorde ingen id-kontroll. Det var endast en påminnelse för att ingen skulle riskera att bli kvar i Danmark. Danmark har infört tillfälliga gränskontroller för resande från Tyskland, för att inte riskera att behöva ta hand om flyktingar som önskar resa vidare till Sverige, men nu inte skulle kunna göra det p.g.a. de svenska kontrollerna. Den svenska gränskontrollen i Hyllie förefaller de facto att ha upphört. Jag minns inte när jag senast såg polis där. Däremot tycks inresande fortfarande kontrolleras i Helsingborg.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: