Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 673 ggr
Silver83
2016-07-02 18:10

Preikestolen, Norge

Har bestämt mig för att besöka Preikestolen inom en snar framtid. Någon som varit där och kan ge lite tips? Främst vad gäller boende i närheten och hur lång tid man behöver ha på sig. Tänker inte enbart på tiden att ta sig upp på klippan, men även hur lång tid man kan tänkas behöva för att ta sig dit med bil, färja, buss och allt vad det nu är. Tänkte bila upp från Göteborgsområdet för övrigt. Något man ska ha med sig eller speciellt man behöver tänka på? Vandringsskor/kängor har jag hört ska vara bra att ha.

Annons:
Silver83
2016-08-13 23:45
#2

För att svara på egen fråga… Vandringsskor rekommenderas varmt. Inte bara för att det oftast är bekvämare att gå längre sträckor i, men även om det är blött. Det hade regnat strax innan jag gick upp och var fortfarande lite geggigt och lerigt under vissa partier. 

Ha med vatten/nåt att dricka, det tar sin lilla tid att komma upp, men det är definitivt värt det. Finns flera ställen att stanna på om man vill ta en fika med vacker utsikt också. 

Räkna med att det är mycket folk, framför allt soliga dagar, så det kan ta lite extra tid att ta sig upp/ner med tanke på att alla ska fram samtidigt. 

Parkeringen kostar, om man väljer att ta egen bil. Finns toaletter vid parkeringen.

Finns många bussresor som tar dig till och från Preikestolen, men fungerar lika bra att göra det på egen hand :)

Oskar
2016-08-14 17:39
#3

Så du var där uppe? Häftig upplevelse?

Silver83
2016-08-14 18:06
#4

#3 Ja, jag var där 🙂 Det var riktigt fint! Verkligen vacker utsikt. Dagen innan åkte jag på Lysefjorden och fick då se Preikestolen nerifrån. Det var fruktansvärt högt upp och jag undrade om jag verkligen skulle ge mig på  att gå upp dit… Men när dagen väl kom och det var fint väder, så passade jag på. 

Det var jättefint där uppe. Och vägen upp var väldigt fin också. De har gjort i ordning den så det ser mer eller mindre ut som trappor överallt, i sten. Det är stenigt och brant på vissa ställen och de sista 500 m är det en smal liten väg, kanske 1-1,5m bred. Stupar rakt ner vid sidan om en. På vissa ställen fanns det dock en liten kedja att hålla tag i, och det behövdes verkligen den dagen eftersom det fortfarande var lite halt efter allt regn.

Halvvägs upp ungefär så kunde man stanna till vid en liten sjö som bildats mellan dalarna. Jättemysigt och fint. De flesta stannade där en stund för att fika eller hämta andan. Fanns en del platser utmed vägen upp som man kunde stanna på, som mer eller mindre verkade vara gjorda för detta (med tanke på att det fanns picknick-bord och liknande).

Det var ganska mycket folk när jag gick, och då var det ändå ganska tidigt. Mötte folk som var på väg ner när jag kom, och likadant när jag var på väg ner så mötte jag folk som skulle upp. Så det verkar vara väldigt populärt. 

Absolut nåt jag rekommenderar om man åker till området kring Stavanger. Kan rekommendera båtturen på Lysefjorden också, väldigt fin.

Oskar
2016-08-15 19:23
#5

Ja det där låter som något man måste göra!

Upp till toppen
Annons: