Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1251 ggr
Eda
2016-06-12 20:20

Är Fritidsresor/TUI bara till för yngre människor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi har tidigare rest med Fritidsresor (som nu ingår i det internationella charterbolaget TUI) och varit nöjda, men nu i år när vi reste till Korfu var vi mycket missnöjda!

Första veckan var vi på vandring med Temaresor (som hör ihop med Fritidsresor/TUI), den fungerande bra med en trevlig och kunnig guide, det enda vi kunde anmärka på är att den var jobbigare än vi beräknat eftersom den lanserades med ”svårighetsgrad 1”, som skulle vara den minst besvärliga. (Det var den inte, vi har varit på många vandringsresor tidigare och förutom Dolomiterna var det här den jobbigaste!)

Andra veckan med Fritidsresor/TUI bodde vi en vecka i Korfu och det är den vistelsen vi är missbelåtna med.

Innan vi reste till Korfu fick vi veta att vi kunde ladda ned appen ”Mina resor”. Det fungerade inte. Appen fungerar bara på vissa telefonmärken, inte på våra.
Efter vandringsresan kom vi till hotell Corfu Mare på kvällen den 26 maj. Vi var de enda svenskarna på hotellet. Följande dag sökte vi förgäves på hotellet angående information om utflykter, sevärdheter i Korfu stad, hur vi skulle komma hem mm. Så småningom hittade vi två TUI-pärmar med information på engelska, holländska och franska. Där stod också att en representant skulle komma till hotellet nästa dag för ett välkomstmöte  där man också skulle kunna ställa frågor. Vi gick på mötet men det visade sig bara vara för hotellets andra TUI-gäster, men inte för oss två svenskar!
**Vi har aldrig känt oss mindre välkomna på någon resa!

Vi fick så småningom ett SMS med ett telefonnummer om vi hade några frågor.

När det gäller frågor** antar vi att det är meningen att man skall SMS:a, frågor som:
Är vattnet drickbart?
Vilket porto är det till Sverige?
Vad bör man ge städerskan i dricks?
Var stannar bussen?
Gäller bussbiljetterna för övergång?
Var ligger närmaste apotek, bank, hårfrisörska?
Be om förslag på trevliga restauranger
Vilka öppettider har butikerna?
Är museerna öppna på måndagar?
Var ligger turistbyrån?

Beträffande utflykter
När vi gick in på mina sidor och läste om Corfu Mare Hotell där vi bodde stod det ”På detta hotell finns inga utflykter tillgängliga.”

Så småningom hittade vi dock Fritidsresor/TUI:s utflykter när man klickade på Period 2 av vår resa under mina sidor, men vi hade då själva bokat en resa till Albanien genom Kappa Vita Tourist Enterprises (ett lokalt företag) och tur var det för den resan var betydligt billigare än TUI:s! Den kostade 61 EUR  och inkluderade: buss fram & tillbaka från hotellet, skatt till Albanien, mycket kunnig guidning i utgrävningarna i Butrint och en god lunchbuffé! TUI:s kostade 74 EUR utan lunch! Även resan som vi gjorde med samma resebyrå till Paxos och Antipaxos var billigare än TUI:s.
Shoppingtur utan guidning anordnad av TUI fram och tillbaka från hotellet till Korfu kostade 26 EUR/person, vanlig kommunal buss från vårt hotell till Korfu stad kostar 2,4 EUR tur och retur. (Taxi skulle också ha varit billigare!)
**
Beträffande transfer till flygplatsen**
En annan fråga vi hade eftersom det inte fanns någon information om hemresan på hotellet, var angående transfer till flygplatsen och när vi skulle bli hämtade. När vi ringde numret fick vi fått av TUI för att få besked beträffande hemresan fick vi till svar att vi skulle få ett SMS 24 timmar innan avresan. Om nu ens telefon av någon anledning inte fungerar så får man med andra ord ingen information hur man skall komma hem. Vi fick dock inget meddelande alls! Vi ringde då detta nummer igen på avresedagen och fick då meddelande att vi inte beställt någon transfer hem och att det skulle vara besvärligt för Fritidsresor att ordna med detta.  Eftersom vi hade transfer till resmålet utan att beställa detta extra så trodde vi att samma gällde för hemresan. (Om det stått något finstilt om detta vid beställningen av resa har vi inte sett detta). Hotellet hjälpte oss dock med att ringa efter en taxi. 

Eftersom TUI:s engelska, holländska och fransktalande gäster får full service med välkomstmöte och en representant som är på hotellet vissa dagar samt informationspärmar på olika språk, så tycker vi att om svenska TUI inte har detta så varför inte lämna ett välkomstbrev vid incheckningen och/eller ha en pärm med beskrivning på utflykter och annan information. Vi har rest med ett hundratal charterresor (det brukar bli c:a 3 – 4 per år) och tidigare alltid fått vad vi betraktar som nödvändig service.

Om nu TUI gått över att sköta sin service enbart digitalt bör detta innan man bokar klart framgå på hemsidan om vad som gäller och att om man inte har tillgång till någon form av digital uppkoppling så kan man inte resa med dem alls!

**Summan av kardemumman, vi kommer aldrig resa mer med Fritidsresor /TUI om de skall fortsätta med denna dåliga service.

**För övrigt är Korfu en mycket vacker och trevlig ö att resa till!

Pensionärer 73 & 76 år

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Jimmy.L]
2016-06-12 20:30
#1

Trist, jag och brorsan var till Kap Verde, Sal i vintras med Fritidsresor. Deras  personal från Fritidsresor var trevliga och bokade utan problem utflykter och måltider vid informationsmötet dagen efter vi kom ner. Samt dom berättade vart dom höll till och att dom besökte hotellet vi bodde vid.

Oskar
2016-06-13 12:00
#2

Oj låter inte alls kul. Men är det inte så att Fritidsresor nu egentligen inte är Fritidsresor utan TUI? Man behåller bara namnet Fritidsresor för att det är så inarbetat i Sverige. TUI är ju en enorm internationell resekoncern…vilket kanske leder till billigare priser…men antagligen till priset av att resorna tappar i "personlighet" och service.

Oskar

Eda
2016-06-13 16:43
#3

Så är det nog. Men det konstiga är att TUI:s engelska, franska och holländska gäster fick service på det hotell vi bodde på, med välkomstmöte och representanter som kom till hotellet på vissa tider samt pärmar på respektive språk med information. Och sen var det väl konstigt att transfer ingick till det hotell vi bodde på när vi kom till Korfu, men inte när vi skulle åka hem (utan transfer hem skulle förmodar jag ha beställts separat före resan).

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Oskar
2016-06-13 20:35
#4

Jo det verkar vara dåligt skött.

Upp till toppen
Annons: