Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 2350 ggr
strobii
4/6/16, 3:53 PM

hård eller mjuk resväska?

jag ska köpa ny resväska och tänker definitivt välja en med 4 hjul istället för 2. men ska man ha en hård eller mjuk? har haft mjuk hittills men tycker att dom flesta affärerna säljer hårda nu (i alla fall inom den prisklassen jag tänker) och tänkte att en sån ju borde skydda bättre, men det kanske istället är väldigt stor risk att väskan spricker? :o har ju tyvärr sett hur dom behandlar väskorna när dom lastar på och av från flygplan. 
så vad har ni för erfarenheter? är det bäst att köpa en mjuk ändå?

Annons:
felixifokus
4/6/16, 9:31 PM
#1

Hård, värt att köpa kvalitét, håller hela livet

Niklas
4/7/16, 12:49 PM
#2

Hård om det är för flygresor. Mjuk för bil- och båtresor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

leemland
4/7/16, 7:24 PM
#3

Om du köper en hård väska räkna med bucklor och repor efter en flygtur. 
Så jag kommer säga helt tvärt emot de andra - mjuk väska. Jag har sett hur väskorna kastas om kring och blir behandlade..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

strobii
4/8/16, 1:41 AM
#4

tack för era svar =) 

#3 jo jag har också sett det -.- men av nån anledning så känns det väldigt svårt att hitta mjuka resväskor nu. kabinväskor finns det mjuka av, men större mjuka resväskor finns isåfall bara i väldigt dyra prisklasser D: men ska ta en kik i helgen igen =)

Niklas
4/8/16, 10:14 AM
#5

#3: Är det inte bättre att väskan tar de smällarna än att innehållet gör det? För mig är det själva vitsen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

leemland
4/8/16, 8:25 PM
#6

#5 Men om väskan ska vara "lika bra" hela tiden så måste man ju i så fall köpa ny väska varje gång man ska iväg om det nu blivit sprickor eller så i väskan. För smällarna gör ju att utsidan kommer närmre.  Så anser jag iaf, och packar man rätt i en mjuk väska så tycker jag det funkar lika bra. Men alla är vi ju olika 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
strobii
4/9/16, 3:01 PM
#7

köpte en idag, blev en i plast men inte superhård, så förhoppningsvis funkar den bra :) illrosa dessutom så lär synas på rullbandet haha ^^

Sindri
4/9/16, 11:14 PM
#8

Lite sen synpunkt då, men vi är familj som reser mycket och har hittills köpt två hårda resväskor,  båda gick sönder på första resan.
Det var inga superbilliga väskor, den ena hade fått jättebra betyg i ett test.

Den första väskan sprack, fick en ny när vi kom fram. OBS att man måste kolla väskan noga  när man tar den av bandet, gå direkt till en servicedisk och anmäla.
Den andra väskan tappade ett hjul, fick också där en ny, men det det tar tid och är bökigt. Just hårda väskor med fyra hjul är de som blir mest skadade, hjulen sitter fästa utanpå, inte den bästa lösningen.

Sedan är det lite andra saker som spelar in. En hård väska packar man som regel i båda avdelningarna, man måste alltså ha gott om plats och öppna hela väskan där man skall bo.

En mjuk väska kan man bara ställa upp locket på, även om man packar lite saker där. Den har dessutom ytterfack som jag gillar. Senaste resan var att "bo i kappsäck" några veckor och då var det perfekt med mjuka väskor så man bara kunde öppna och ställa upp locket och hämta grejor.

Jalking
4/10/16, 12:42 PM
#9

De senaste 5-6 resorna har jag haft en mjuk bag i jätteformat, ca 100 liter om man fyller den helt. Så mycket har jag dock inte haft med mig. En fördel är att väskan är inte större ( i alla fall inte på höjden) än innehållet. Att resa med en hundraliters hård väska med 30 liter packning skulle bara var dumt, med min väska fraktar man ingen onödig luft.
Självklart skyddar en mjuk väska innehållet sämre än en hård. Jag brukar istället låta innehållet skydda innehållet. Jag lindar in det som är ömtåligt i kläder och handdukar. Schampo, rakskum, solskydd och liknande brukar jag lägga i en försluten plastpåse eller tejpa fast locket ifall något tungt ovanpå trycker på dem. Hittills har jag klarat mig helt utan missöden på det viset. Det som jag är allra mest rädd om får åka i handbagaget.
Största nackdelen med en bag tycker jag att det är omöjligt att hålla någon organiserad ordning i den. Det är bara att acceptera att man får plockar ur det mesta för att hitta något.

Oskar
4/10/16, 4:42 PM
#10

Det finns ju ett alternativ till mjuk och hård väska och det är en ryggsäck. Fördelen med en ryggsäck är givetvis att du kan bära den på ryggen vilket är otroligt skönt när man tar sig runt på stora flygplatser eller ska ta sig från till exempel flygbussen/tåget till hotellet.

Dessutom är fördelen med en mjuk väska/ryggsäck att du kan anpassa den efter hur mycket du har med dig. Har du lite med dig spänner du bara åt remmarna och bär på så sätt aldrig runt på större bagage än nödvändigt.

En annan fördel är att ryggsäckar, om man köper en av bra kvalitet, är att dom  ofta är extremt hållbara.

Oskar

Sindri
4/10/16, 9:22 PM
#11

#9 av: Jalking

På min senaste långresa där det var mycket "bo i kappsäck"  hade jag sytt (finns att köpa oxå- bl.a.på IKEA) olika tygfodral till smågrejor som strumpor, trosor, bh, linnen och annat smått som lätt försvinner längst ned i väskan. Bara ett platt med blixtlås på ena långsidan och det funkade jättebra, hittade direkt alla småplagg.

Hittar man tunna tyger så väger det inte så mycket: Man kan oxå använda såna (eller nån) tvättpåsar i nät, då har man också sånt med sig automatiskt.

Jalking
4/10/16, 10:13 PM
#12

Jag har delvis ett liknande system för mindre grejor, men jag behöver ha mjuka kläder fria för att använda som skydd för det som är lite ömtåligt. Att det blir lite rörigt i väskan är lite irriterande men inget jätteproblem.
Senast hade jag en mindre, extrem lätt väska i stora väskan. Den använde jag för några dagars packning när jag var ut på några dagars dykning på en liveaboard i Thailand. Stora väskan lämnade jag kvar på hotellrummet.

Åsa S
4/11/16, 9:33 AM
#13

Har hård resväska inga problem köpte den billigt på Jula och den har klarat många flygresor, brukar ju ha med mig souvenirer i form av drickbart som lindas in i mjuka kläder etc. aldrig har nån gått sönder tror det hade varit större risk ifall väskan varit mjuk. Har ryggsäck med när jag flyger, men man får ju inte ta vätskor vanligtvis med sig på planet. Brukar dock ta med mig silvertejp etc. ifall man måste tejpa ihop resväskan det är nog lika stor risk att hårda och mjuka resväskor går sönder i transporten, mjuka kan ju lättare få rispor i tyg/skinn då de kan gå sönder.

Annons:
Honestyisdead
5/4/16, 10:22 AM
#14

Jag har en hård samsonite med ordentliga knäpper och kod. Skulle aldrig ha en mjuk eller med dragkedja med tanke på hur väskorna behandlas.

De enda väskor jag sett gå sönder är mjuka och de med dragkedja.

Ömtåliga saker brukar jag ha i handbagaget. För även om väskan håller blir det ju stötar.

Upp till toppen
Annons: