Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1136 ggr
ilenna90
4/3/16, 11:39 AM

aktiviteter i stockholm

jag och min mamma ska till sthlm om några veckor och jag skulle gärna vilja ha tips från er som bor i sthlm, eller kanske har bra koll ändå, på vad man skulle kunna hitta på? Har varit där många gånger så vill gärna ha lite ´annorlunda´ tips. har letat på olika hemsidor men tyvärr inte hittat något. 

* Finns det några roliga shoppingområden utanför drottninggatan/kungsgatan/sergelgången-området men som ändå går snabbt att ta sig till via tunnelbana? (eller bara någon specifik butik som man kanske inte tänker på men som kan vara kul att besöka.)
* har ni några museum att rekommendera? har läst om en hel del men vissa låter ganska vaga i beskrivningen så skulle vara bättre att få tips från någon som varit där :) 
dom museum jag/vi varit på är; naturhistoriska (går ju förstås att besöka det igen eftersom dom gör om men ändå), abba-museumet, aquaria, tekniska och fjärilshuset. - tycker det kan vara kul med historia till viss mån men tex. gustav vasa-museumet skulle jag inte vilja besöka.  
* har ni några tips på andra aktiviteter som ligger någorlunda centralt och skulle kunna vara kul? har varit på spökvandringar och skansen bland annat. 
* tar gärna emot tips på restauranger som ligger centralt också :) då gärna inom en ganska billig prisklass. Favoriten är grekisk mat. Och äter inte fisk. Så det kan vara ganska blandat! :) 

tror jag fått med det mesta nu, hoppas någon kan hjälpa ^^

Annons:
[Jimmy.L]
4/3/16, 5:01 PM
#1

Skärholmen centrum ta tunnelbana mot Norsborg stig av i Skärholmen där har ni massa butiker. Mall of Scandinavia ligger 10 min från Stockholm C med pendeltåg mot Märsta.

Armémuseum på Östermalm, Fotografiska nära Slussen. Östasiatiskamuseet på Skeppsholmen.

Mat, Faros på Södermalm grekisk mat, var ett tag sen jag åt där men det var bra mat.

Oskar
4/3/16, 5:14 PM
#2

Finns ju en hel del shopping mer åt Stureplanshållet…tex Hamngatan med NK och PK-gallerian…och hela Kungsgatan har ju mycket affärer…och MOODS-gallerian på Norrlandsgatan…och så Sturegallerian förstås. Sen har du ju Södermalm…till exempel kan du åka till Slussen och sen gå hela Hornsgatan bort till Hornstulls tunnelbanestation.

När det gäller museer så kanske Vasamuseet kan vara nått? Om du gillar historia finns ju även Historiska museet. Du har även Hallwylska museet som är lite annorlunda men mycket sevärt. Många museer är numera gratis i Stockholm.

Är man i Stockholm så är en given aktivitet att åka båt…antingen ta en skärgårdsbåt till tex Vaxholm eller någon av dom sightseeingbåtar som finns.

Oskar

ilenna90
4/3/16, 5:29 PM
#3

#1 skärholmen har jag varit till många gånger men kanske ska ta oss en tur till nya mall of scandinavia då. Tack för restaurangtipset :) #2 Tack för tipsen, som jag skrev ville jag dock inte besöka gustav vasa museet ;) och tror kanske att båtturer är trevligare när det är varmt väder :) Kungsgatan är jag alltid på när jag i sthlm men har inte varit så mycket på söder så det kan ju vara en idee :) tack för resten av museetipsen.

Oskar
4/4/16, 10:42 AM
#4

#3 Aha trodde du menade Nordiska Museet när du sa Gustav Vasamuseet…för det är på Nordiska Museet den berömda Gustav Vasastatyn finns.  Det som heter Vasamuseet handlar ju inte alls om Gustav Vasa utan om skeppet. Ett riktigt bra museum.

Och båtturer är det perfekt väder för om ni kommer hit om några veckor, då är det ju full vår!

Mall of Scandinavia som det tipsats om är absolut värt att besöka om man gillar traditionella gallerior, men egentligen finns ju de flesta av butikerna som finns där även inne i Stockholm.

ilenna90
4/4/16, 11:19 AM
#5

oj då var det jag som skrev fel namn ^^ menade vasa-museet haha. 

jo man kan ju ha tur ^^ men när det gäller sverige kan det ju vara superkallt i juni också tyvärr haha. 

jo jag har fått uppfattningen om att det är dom vanliga butiker + några dyrare? men kan ju som sagt vara kul att se i alla fall ^^

Sindri
4/9/16, 11:22 PM
#6

Rekommenderar Nordiska Museet, Hallwylska, Etnografiska, Medeltidsmuseet, Dansmuseet och Livrustkammaren.

En shoppinggalleria är en shoppinggalleria, det finns samma affärer som överallt annars. Då är det roligare att handla i city - om det inte ösregnar! Där kan man varva mellan shopping och flera olika museer.

Både Åhlens och NK har bra restauranger som passar under shoppingturen, annars beror det väl lite på vad man gillar. Hötorgshallen och Kungshallen har flera st att välja på.

Annons:
Åsa S
4/11/16, 9:42 AM
#7

Livrustkammaren gillar jag, så många gamla vackra kläder skor mm. som kungar och drottningar burit. +Det ligger ju centralt i gamla stan så det kan man kombinera med shopping i gamla stan. +Det är fri entre till livrustkammaren det är bara om du vill ha guide det kostar lite men att strosa runt och titta på alla fina kläder brukar jag göra och det gr man gratis, har man guide blir det mera historielektion.

Jalking
4/13/16, 1:48 PM
#8

Jag brukar alltid försöka titta in i någon av de "riktiga" saluhallarna när jag besöker Stockholm. Mysigast är nog Östermalmshallen, men Hötorghallen kan också duga. På bägge ställen går det att äta spännande mat och köpa exotiska råvaror till ännu mera spännande mat. Runt hörnet på Östermalmshallen ligger Restaurang Örtagården som också kan vara värd ett besök. Mest, men inte enbart, vegetariskt här.

Sjöhistoriska museet är mitt favoritmuseum och  Barkarby Outlet är ett bra ställe att handla på.

Upp till toppen
Annons: