Annons:
Etikett1-afrika
Läst 1323 ggr
Anncamilla
2016-02-24 23:26

Zanzibar

Hej! Jag och min man funderar på att boka en resa till Zanzibar med våra två barn som nu är 6 och 8 år! Är lite nyfiken på om någon här varit där vi har hittat en resa med Vingresor! Min dröm är Afrika med safari, vet någon om det är möjligt att ta sig till Tansania över en dag/ett dygn för safari? Vad behöver man för vaccination för att åka till Zanzibar. Hepatit A och B har vi alla! Läste att malaria bör man ta? Tack på förhand!

Annons:
Oskar
2016-03-01 09:26
#1

Jag har varit på Zanzibar för ett par år sedan, då i kombination med en veckas safari i Tanzania.

Zanzibar är en riktigt exotisk paradisö så det är svårt att inte trivas där! Den enda nackdelen är att hotellen ofta ligger rätt avsides och att man som turist kan känna sig rätt instängd på själva hotellanläggningen. Zanzibar är fattigt och primitivt och hotellen är ofta inhängnade med murar och vakter. På vårt hotell var det nog många som aldrig gick utanför hotellanläggningen under hela vistelsen.

Så åker ni till Zanzibar, var noga med val av hotell och se till att det finns bra utflykter att göra. Zanzibar är billigt så ett tips är att hyra en bil med chaufför. Hotellet kan säkert hjälpa er med detta.

Att åka till fastlandet för att göra ett endagssafari kan nog bli tajt. Ta sig till flygplatsen…åka flyg…sen åka bil ett par timmar till djuren…och sen samma väg hem igen.

Ni har inte funderat på att vända på det och göra safaridelen till huvudresan? Att åka på safari är en enorm upplevelse! Och barnen kommer gilla det. Så varför inte en vecka safari och sen en vecka på Zanzibar?

Oskar

Inaarah
2016-03-02 18:20
#2

Om jag var er skulle jag absolut kombinera en Zanzibarsemester med safari i Tanzania! Det måste ju inte vara en veckas safari; på tre dagar hinner man se en del. Ponera att ni har två veckor på er - börja på fastlandet med några safaridagar i t.ex. Ngorongorokratern och Tarangire och sedan drygt en vecka på Zanzibar. 

Håller med föregående talare om att en lätt kan känna sig instängd på hotellet, därför är det viktigt att välja något som känns bra. När jag var där med min familj bodde vi på ett litet men familjärt hotell som låg i ett väldigt, väldigt lugnt område. Inte alls speciellt turistigt men alldeles fantastiskt! Det hette Zanzibar Retreat och låg på öns östkust. Hotellets ägare var engagerade i alla gäster och såg till att vi fick göra utflykter - bland annat åkte vi till en liten fiskeby, besökte jozani forest, gick på kryddtur etc. Vi var även inne i Stone Town för att byta miljö lite grann, också ett tips. 

Angående vaccination minns jag inte exakt, men jag har för mig att vi åt både malariaprofylax, tog hepatit A och B och inte minst (!) gula febern.

Upp till toppen
Annons: