Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1353 ggr
Surpan
1/25/16, 4:04 PM

Nattåg SJ

Hej! I maj bär det av till riksgränsen! Då jag åker från Stockholm så blir det nattåg i 20 timmar, sedan samma tåg i 18 timmar hem igen (varför skiljer det två timmar?). Någon som åkt dessa nattåg och kan berätta lite hur det är? Har man bara en sovplats eller finns det någonstans man kan sitta ned också? Gör man pauser på olika stationer där man kan gå ut utomhus och röra lite på sig? Fungerar det bra att sova på tåg?

/Surpan

Annons:
Åsa S
1/25/16, 4:15 PM
#1

Bara åkt nattåg i 7-8tim, malmö-stockholm när jag pluggade i skåne så då låg man bara det behövdes ingen sittplats utan man sov. Jag bad alltid om att få ligga i en kupe med enbart kvinnor när jag köpte biljett det kändes inte bra som ung kvinna som åkte själv att ev. hamna i en kupe med enbart män.

[Jimmy.L]
1/25/16, 4:29 PM
#2

Står det inte på biljetten att sittplats ingår? 

Du hittar tidtabell här

http://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/_2648.pdf

Som jag tolkar tidtabellen görs det mindre uppehåll i Boden tidigt på morgonen.

Fråga annars sj guldkort blogg den herren har stor erfarenhet av att åka tåg.

Surpan
1/25/16, 5:24 PM
#3

#1 vi har också bokat kupé med endast kvinnor. :) #2 Det gör det säkert. Inte kollar på det. Tack för tipset, ska gå in och läsa lite där. :)

/Surpan

Oskar
1/25/16, 8:41 PM
#4

Jag har åkt nattåget ett par gånger från Stockholm och när jag åkt har det inte varit några längre stopp, i alla fall inte den tid på dygnet man är vaken.

Det finns flera olika sorters kupéer, allt från lite lyxigare två-bädds med egen toa till vanliga kupéer med 6-bäddar (eller är det fyra?). När jag har åkt har det funnits en restaurangvagn, eller restaurangvagn är nog att ta i…sist jag åkte var det mer som ett café typ.

Att åka nattåget till Norrland är det bästa sättet att resa. :-)

Oskar

[Jimmy.L]
1/25/16, 8:46 PM
#5

#4 Liggvagn har sex bäddar sovvagn har 3 bäddar.

Surpan
1/26/16, 9:47 AM
#6

Hm… det jag är rädd för är att det ska kännas klaustrofobiskt,men det verkar ändå som att det brukar fungera bra att åka dom här tågen. :) Jag tror vi har en sovvagn. Vi har en sån kupé där det är färdigbäddat och "lite bättre komfort" som dom säger. Är det alltså endast tre platser i dom?

/Surpan

Annons:
[Jimmy.L]
1/26/16, 10:13 AM
johan
1/26/16, 11:16 AM
#8

Jag har åkt nattåget till Riksgränsen flera gånger och ska snart göra det igen. Trots att det tar tid är det en härlig upplevelse att sätta sig på tåget i ett slaskigt och trist Stockholm och vakna i ett vackert och snöigt Lappland. 

För mig har den långa resan blivit en del av det lugn som infinner sig av att vara i Riksgränsen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Oskar
1/26/16, 1:07 PM
#9

Kan bara hålla med Johan. En perfekt start på resan. Och ska du till Riksgränsen, Björkliden eller Abisko tar tåget inte så mycket längre tid eftersom du då ändå måste ta dig dit från Kiruna flygplats. Och du kommer fram totalt utvilad till skillnad från när du kommer med transfer+flyg + tåg/buss.

Oskar

Surpan
1/26/16, 2:51 PM
#10

Kul att ni har bra erfarenheter av tåget! Vi blev övertalade att åka tåget efter vi fått höra att det är så de flesta åkare reser. Är människorna på tåget öppna att prata med? Man ska ju antagligen till samma plats och så med liknande intresse så det vore kul om man kunde knyta några kontakter på tåget. Är det något tips man ska komma ihåg till tåget? Finns det wifi (som fungerar bra)?

/Surpan

johan
1/26/16, 4:00 PM
#11

Det var ett par år sedan jag åkte sist, så då fanns det inte Wifi. Det gör det kanske nu. 

Ett tips är kanske att saker i restaurangvagnen brukar ta slut för att sedan fyllas på i typ Luleå. Långt uppåt iaf. Så gå och ät i tid.

Jag tycker man oftast hittat någon trevlig att prata med, trots att jag själv är en introvert djävel.

En bra Riksgränsen-tips är att gå i skidskola eller guidad pistvisning. Då kommer då få uppleva riktigt bra ställen att åka på, som du annars kanske inte hittat till. 

Laplandias grillbuffé brukar vara supergod, även om den är i dyraste laget. Men kosta på er det någon av kvällarna. Är det fint väder så är det mysigt att ta en lunch-burgare vid Nordalsliftens fot.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Honestyisdead
2/23/16, 1:00 PM
#12

#11 Åker man skidor vid riksgränsen även i maj?

Taggeman
2/23/16, 1:08 PM
#13

Jag har åkt skidor vid riksgränsen i juni  med  midnattssol 👍.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Honestyisdead
2/23/16, 1:09 PM
#14

Aha :) härligt!

Taggeman
2/23/16, 1:53 PM
#15

Jag åkte i bara badbyxor o det var nästan 30 gr.  varmt så det var skön svalka i backen men det är sorbet snö att åka i.
Skidan skar ner i snön med en härlig vurpa men stålkanten var vass o skidan skar upp ett djupt jack i benet som var väldigt svårläkt. 
Mer att läsa om öppettider. http://riksgransen.se/skidakning/skidpass/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Surpan
2/24/16, 9:37 AM
#16

#12 De har öppet i backarna hela maj, och sen öppnar de igen till midsommar. :)

/Surpan

Aleya
2/24/16, 1:01 PM
#17

Har åkt nattåg från Luleå till Stockholm flera gånger. Första gången upp och ner så tog jag en sittplats. Gick att sova. Problemet var väl mer när vi kom ovanför uppsala så började ljuset komma och det blev svårt att sova. På vissa stationer stannar man längre. Men inte mer än ca kanske en kvart. Men på vissa är det bara påstigning/avstigning som gäller. Har träffat folk många gånger på tåget som är glada och trevliga att prata med. Så ni lär trivas med att åka tåg. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: